Det er noe med Apple
KOMMENTAR: Har man først fått en bit av Apple, ser det ut som det ikke er noen vei tilbake. Men også for Apple-produkter er det snakk om pris.
Iphone-hysteriet var denne uken igjen et faktum. Nyheten var lanseringen av versjon 2 av telefonen. Det er noe med det Apple som appellerer.
Michael Dell, som er gründer og sjef i pc-produsenten med samme navn, fikk den 6. oktober i 1997 spørsmål om hva han ville gjort om han var sjef for Apple Computers. Han svarte kontant: "Hva jeg ville gjort? Jeg ville lagt ned selskapet og gitt pengene tilbake til aksjonærene."
Vel, det er lett å være etterpåklok og jeg skal ikke kommentere det etter hvert så berømte sitatet, utover å nevne at Apple som selskap nå er fire ganger mer verdt enn Dell. Steve Jobs profittmargin er på over 15 prosent, mens Michael Dell har rundt fem prosent. Dell er riktignok et større selskap med høyere markedsandel på pc-er, men Apple har bedre fortjeneste. Kort og enkelt sagt er markedet altså villig til å betale litt ekstra for et Apple-produkt.
Lovet halvering
Den betalingsviljen har Jobs også klart å overføre til Ipod og Iphone. Selv har jeg hatt Ipod i mange år. På tross av at jeg irriterer meg over mangelen på frihet og kontroll over egen musikk kjøpt lovlig på iTunes, kommer jeg alltid tilbake. Jeg kunne ikke tenkt meg en annen musikkspiller enn Ipod. Den er brukervennlig, bra design og har helt ok lyd.
Når det gjelder Iphone har jeg ikke kastet meg på bølgen. Rett og slett fordi jeg synes den er for dyr og fordi versjon 1 ikke har hatt støtte for 3G. Men med versjon 2 stiller det seg litt annerledes. En Iphone med 16 gigabyte lagringsplass kommer ifølge Apple til å koste rundt 299 dollar. Med halve lagringsplassen er prisen 199 dollar, eller vel 1000 norske kroner.
Selv om Teliasonera og Netcom ikke har sagt noe om prisstrategien på det nordiske markedet, så har i alle fall Steve Jobs lovet en halvering av prisen.
Klokt trekk
Det er et meget smart trekk. Både HTC og Samsung, med modellen i900 (populært kalt iClone) får en utfordring om originalen blir billigere. En lavere pris på iPhone versjon 2 er også et svar på amerikanske salgstall, som viser at iPhone (versjon 1) mister andeler til fordel for Blackberry. Ifølge analyseselskapet IDC er Blackberry vårsesongens store vinner i markedet for avanserte mobiltelefoner. Apples telefon falt fra 26,7 til 19,2 prosent markedsandel i USA, mens Blackberry økte fra 35,1 til 44,5 prosent. Dette tyder på at Apple ikke har lykkes i det profesjonelle markedet og muligens sliter med at den verste hypen dabber av.
Kanskje det mest positive med iPhone er at Apple nok en gang har satt agendaen i it- og teleindustrien. En hel mobilbransje tenker nå brukervennlighet og trykkfølsomme skjermer, hvor apparatet styres med fingerbevegelser. Det blir standard.
Utover året og i første halvår neste år, vil vi derfor se en rekke iPhone-lignende telefoner på markedet. Dette vet selvfølgelig Steve Jobs og Apple og senket derfor prisen. Det kan vise seg å bli et meget klokt trekk. For når nyhetenes interesse har lagt seg og brukervennligheten har blitt allemannseie, er pris igjen en svært viktig konkurransefaktor.