NYHETER:
Forte Digital lander Frontline-avtale
John Fredriksen-kontrollerte Frontline inngår strategisk partnerskap med Forte Digital. Konsulentselskapet skal hjelpe rederikjempen med å utnytte fremvoksende teknologier.
– Forte Digital er et bransjeledende selskap innenfor sitt område. Vi har fått en teknologi- og digitaliseringspartner som har skapt gode resultater for noen av Norges største virksomheter. Vi ble særlig imponert over deres tilnærming til dataplattformer og smart bruk av data, sier Marius Aasen i Frontline.
Aasen, som er Head of Decarbonization & Digitalization i Frontline tror at smart bruk av data og ny digital teknologi vil hjelpe Frontline med å møte fremtidige klimakrav på en kostnadseffektiv måte.
Redusere utslipp
– Vi må fokusere på effektivisering og energibesparelse før vi ser på alternative energikilder. Vi jobber nå med å implementere vår «digitalize to decarbonize strategy». Her bruker vi data aktivt for å kontrollere, redusere og rapportere Co2-utlipp fra vår flåte. Dataplattformen vi har bygget vil bli avgjørende i dette arbeidet, sier han.
Frontlines flåte er en av de yngste og mest energieffektive flåtene i bransjen med en gjennomsnittsalder på rundt fem år.
Frontline jobber med å optimalisere operasjon, drift og teknisk vedlikehold gjennom bruk av data og mener at dette blir essensielt for å møte krav fra investorer, banker, forsikringsselskaper og reguleringer de neste fem årene.
Industri i endring
John Kårikstad, CEO i Forte Digital, gleder seg til å jobbe med flere spennende digitaliseringsprosjekter sammen med Fronline.
Ny teknologi som IoT, kunstig intelligens (AI), digitale tvillinger og prediktiv modellering har ifølge Forte Digital de siste årene skutt fart i shippingindustrien. I en pressemelding skriver de samtidig at stadig flere aktører i bransjen må forholde seg til nye krav knyttet til sikkerhet og bærekraft.
– Vi er svært fornøyde med å få denne tilliten fra Frontline og gleder oss til å bygge videre på mye av arbeidet som allerede er gjort. Shippingindustrien er i endring og står overfor en rekke nye spennende muligheter og utfordringer. Økt digitalisering og smartere bruk av data ved hjelp av dataplattformer, vil gi Frontline økt konkurranse- og innovasjonskraft og mer fleksibilitet, sier Kårikstad.