Fortsetter digitaliseringsreisen med enklere hyttebestilling
DNT gjør det enklere for både turfolket og hytteeiere som vil leie ut.
Norges vakre natur er en populær turistdestinasjon, ikke minst blant it-folk. På tampen av fjoråret fortalte Computerworld hele historien om hvordan og hvorfor digitalisering bidrar til å gjøre Den Norske Turistforening (DNT) mer tilgjengelig for en ny generasjon turgjengere.
Nå lanserer foreningen en helt ny, digital bestillingstjeneste for DNT-hyttene, som samler alle DNT sine medlemsforeninger i en ny, felles funksjon. Tjenesten er utviklet av selskapene Cure og Heisenbug i samarbeid med DNT.
– Med den helt nye nettsiden kan brukerne se hvilke hytter som er ledige, utforske hytter i kart og finne all informasjonen de trenger, forteller Dag Terje Klarp Solvang, generalsekretær i DNT i en pressemelding fra foreningen.
– Vi lanserer den nye bestillingsløsningen i god tid før vintersesongen fordi vi vet at mange nå skal planlegge hytteturer i vinterferien, helger og påsken, sier generalsekretæren.
Solid løft
Generalsekretæren mener den nye løsningen gir DNTs tradisjonsrike hyttetilbudet løft, og at det er en fordel at funksjonene minner ombookingsider reisende er vant til fra internasjonale aktører.
– Jeg håper dette blir et populært planleggingsverktøy sammen med UT.no. Snart skal også sommerens turer planlegges og jeg er glad for at det nå er blitt mye enklere, sier Klarp Solvang.
Samarbeidspartnere
Selskapene Cure og Heisenbug har vært partnere i utviklingen. De peker på at en forening som DNT, med et stort antall medlemsforeninger involver har vært både krevende og spennende.
– Å få lov til å samarbeide med en av Norges mest kjente merkevarer gjør oss stolt og kry, sier daglig leder Tibor Alexander Mæhlum i Hesenbug.
På prosjektet har Heisenbug jobbet sammen med Cure for å samle data fra mange datakilder i en løsning som leverer ny teknologi til hundrevis av DNT’s hytteeiere.
Lederen for Cure, karakteriserer oppdraget med DNT som ekstremsport.
– Å bestille overnatting på en DNT-hytte er mer komplekst enn for eksempel booking.com, eller Airbnb, der du bare har noen få alternativer å velge mellom. Tenk deg alle hyttene til DNT, som har så mange kvaliteter og forskjeller, sier daglig leder Brage Brenna-Lund i Cure, som håper turelskere vil sette pris på den nye løsningen.
– Nå skal det bli like enkelt å bestille en nytte som å finne T-ene på tur, sier han.
Utvikles videre
DNT-hytterne eies og drives av foreningens 56 medlemsforeninger. Ved lansering 10. januar ligger 460 av DNTs cirka 550 hytter i løsningen, og det er forventet at flere er på plass utover i 2023.
DNTs ambisjon er å utvikle bestillingsløsningen videre med flere nye funksjoner. Derfor håper de også på tilbakemeldinger fra turfolket som tar i bruk den første versjonen av hyttebestilling.dnt.no.