Stor vekst i de nasjonale fellesløsningene
Ifølge Difi skyldes dette at offentlig sektor digitaliserer tjenester og prosesser i et hurtig tempo.
Difi (Direktoratet for forvsltning og ikt) har ansvar for de fire nasjonale fellesløsningene id-porten, digital postkasse til innbyggere, kontakt- og reservasjonsregisteret og e-signering. Disse skal ha hatt en kraftig vekst i bruk og utbredelse i 2016. Ifølge Difi selv betyr dette at offentlig sektor digitaliserer tjenester og prosesser i et hurtig tempo.
Målrettet arbeid
- Vi må kontinuerlig forbedre, forenkle og automatisere forvaltning og drift av fellesløsningene, slik at vi greier å absorbere den store økningen i bruk på en god og kostnadseffektiv måte, sier avdelingsdirektør Torgeir Strypet i Difi, i en melding på Difis hjemmesider.
Den store veksten har ikke kommet av seg selv. Målrettet markedsføringsarbeid, god forvaltning og stabil drift i løsningene har bidratt til suksessen, heter det i meldingen.
I snitt ble det etablert cirka 30 nye tjenester knyttet opp til ID-porten per måned. En så stor vekst krever høyt tempo hos de som jobber med markeds- og tjenesteoppfølging. Arbeidet med å profesjonalisere og automatisere egen forvaltning er godt i gang, står det videre.
Øker mest i kommunene
- Mye tyder på at det er ute i kommunene at digital post til innbyggerne kommer til å øke mest. Den digitale postkassen skal ikke lenger bare være en postkasse. Nye funksjoner kommer i løsningen som legger til rette for enkel dialog mellom etat og innbygger, og mellom postkassen og etater some portaler, sier Strypet.