Digitaliseringsprisen 2019 til Nav
De vel 1000 deltakerne på årets digitaliseringskonferanse stemte frem Navs nye nettjeneste for foreldrepenger til vinner av digitaliseringsprisen 2019.
Hvert år holdes den årlige Digitaliseringskonferansen. Her skal det også kåres en vinner av årets digitale suksesshistorie. I år var det Nav som stakk av med seieren, og vant Digitaliseringsprisen 2019.
Nav har utviklet en publikumsløsning for kommende og nybakte foreldre. De nye nettjenestene på www.nav.no/foreldrepenger skal, ifølge en nyhetsmelding på Difi, ha oppnådd “world-class” på Net promoter score.
– Gratulerer til Nav som har modernisert og digitalisert hele brukerreisen for kommende og nybakte foreldre. Jeg håper prisen kan inspirere andre offentlige etater til å tenke nytt og digitalt for å forbedre egne tjenester, sier Steffen Sutorius, direktør i Difi, i en melding på direktoratets egne sider.
Bredde
Det var tre finalister til årets pris. I tillegg til Nav hadde juryen valgt ut Direktoratet for byggkvalitet og Halden kommune til finalen.
Juryen som plukket ut finalistene, besto av administrerende direktør Heidi Austlid i IKT-Norge, daglig leder Tor Olav Mørseth i Digital Norway, direktør forskning, innovasjon og utvikling Kristin Widemann Wieland i KS, generalsekretær Christian Torp i Den Norske Dataforening, og juryleder Ellen Strålberg i Difi.
Det skal ha vært stor bredde i årets nominasjoner – til sammen 23 kandidater, men det var altså Nav som stakk av med seieren.
I Navs nye tjeneste skal kommende og nybakte foreldre lett kunne finne informasjon som er tilpasset deres situasjon. Blant annet kan de planlegge hvordan de skal fordele foreldrepengeperioden mellom seg, finne ut hvor mye penger de vil få i permisjonstiden og søke om foreldrepenger. Hvis de lurer på noe underveis, kan de chatte med chatboten Frida hele døgnet, hele året, heter det i nyhetsmeldingen.