Damer elsker mobilt internett
I løpet av bare to år har andelen kvinner som bruker mobilt internett steget med 575 prosent, ifølge en rapport fra Opera.
Operas ferske rapport om mobil nettbruk viser at Sør-Afrika leder an på veien mot likestilling mellom kjønnene på det mobile nettet, med nesten 44 prosent kvinnelige brukere.
LES OGSÅ:
Globale trender
Rapporten fra Opera, State of the Mobile Web, utgis månedlig og fokuserer på de viktigste globale trendene når det gjelder mobilt internett. Denne månedens rapport inneholder blant annet resultater fra en spørreundersøkelse der mer enn 300 000 Opera Mini-brukere rundt om i verden har svart. Opera Mini er en nettleser tilpasset bruk på mobiltelefoner.
Basert på bruken av Opera Mini som nettleser anslår Opera at forholdet mellom menn og kvinner når det gjelder bruk av mobilt internett globalt fordeler seg på 77 prosent menn og 23 prosent kvinner. For to år siden var forskjellen 88 prosent menn og 12 prosent kvinner. Selv om mannlige brukere fortsatt er i soleklart flertall, vokser andelen kvinnelige brukere mye raskere og tar innpå mennene.
LES OGSÅ:
Økende likevekt mellom kvinner og menn
Opera anslår at mellom mai 2008 og juli 2010 økte antallet mannlige brukere med 233 prosent, mens andelen kvinner økte med hele 575 prosent. Det vil si at antallet kvinnelige brukere av mobilt internett i forhold til menn nesten doblet seg fra 12 til 23 prosent i tidsperioden. Dette synes å indikere en trend i retning økende likestilling mellom menn og kvinner når det gjelder nettsurfing via mobilt internett, skriver Opera i sin rapport.
Undersøkelsen viser at Sør-Afrika har høyest andel kvinnelige brukere, hvor fire av ti Opera Mini-brukere er kvinner. USA og Russland følger like bak, med tre av ti kvinnelige brukere.
India har færrest antall kvinnelige brukere med bare 4 prosent, etterfulgt av Nigeria, Kina og Vietnam som har mellom 5- og 17 prosent andel kvinner som bruker mobilt internett.
Attraktive applikasjoner
Folk er blitt bedre kjent med konseptet med å surfe på nettet via mobiltelefonen. Det kan skyldes at flere snakker om det, at operatørene tilbyr flere tjenester, og at media dekker fenomenet mer og mer, sier en talskvinne for Opera i en e-post til PC Worlds nyhetstjeneste.
Det økende antallet kvinnelige brukere skyldes applikasjoner, og ikke hardware, ifølge sjefsanalytiker Roberta Cozza hos det anerkjente analyseselskapet Gartner Research. Å tiltrekke seg kvinner handler ikke om å selge rosa telefoner, men om å utvikle nyttige applikasjoner som for eksempel kan hjelpe kvinner med å sjonglere jobb og familieliv, sier Cozza til PC Worlds nyhetstjeneste.
- Sosiale nettverk og bruk av lokasjonsbaserte tjenester tiltrekker seg også flere kvinner, og økende kjøpekraft blant kvinner fører til økt bruk av smarttelefoner, sier Cozza.
LES OGSÅ:
Bryter barrierer
Globalt ble Opera Mini brukt av over 62 millioner mennesker i løpet av juli måned, en økning på nesten 115 prosent siden samme måned i fjor.
- Vi mener at tilgang til internett er en universell rettighet, og at mobilt internett handler om å bryte barrierer som hindrer tilgang, sier en av grunnleggerne av Opera Software, Jon von Tetzchner.
- At vi ser flere kvinner og økende likevekt mellom kjønnene er viktig for at det mobile nettet skal fortsette å være den rike verden av ideer som det er. Ytterligere mangfold kan bare gjøre det bedre for alle, sier Tetzchner.
LES OGSÅ: