Kroppen – det nye brukergrensesnittet

Mus, tastatur og skjermberøring er ikke nok. Snart styrer du pc-en med hele kroppen.

Publisert Sist oppdatert

SAN FRANCISCO (PC World Norge): Datakraften til å styre datamaskinene ved hjelp av kroppsbevegelser, tale og øyesignaler er her nå, takket være Haswell, hevder Intel.

Det eneste som gjenstår, er at databransjen og utviklerne sørger for å fremskaffe de konkrete oppfinnelser, løsninger og produkter som Intel nå har lagt til rette for når det gjelder kroppsbasert pc-styring.

100 millioner dollar

Intel er så ivrig etter å få fortgang i utviklingen av fremtidens teknologi for pc-betjening at selskapet nå legger 100 millioner dollar (over 610 millioner kroner) på bordet for å lokke utviklere over hele verden til å forske på og utvikle løsninger innenfor det som Intel kaller «perceptual computing».

Begrepet står for datamaskinhåndtering basert på innspill via syn, hørsel, tale, berøring, følelser og til og med hvilke elementer man setter i sammenheng med hverandre.

Intels vyer på dette området ble presentert her i San Francisco for en gruppe journalister og utviklere fra Europa, Midtøsten og Asia denne uka. Noe av budskapet har vært kjent fra før, blant annet fra Intels formelle lansering av den nye Haswell-plattformen på Computex-messen i Taiwan nylig.

Men i San Francisco brukte Intel en stor del av tiden til å gå nærmere inn på forutsetningene for fremtidens pc-betjening og ikke minst å kjøre frem budskapet om hvorfor tastatur, mus og touch ikke lenger er nok dersom man skal utnytte alle fordelene som den nye pc-teknologien byr på.

Omstridt

Naturligvis ble Intels vyer og påstander imøtegått av en del av pressefolkene. Tastatur og mus har fungert utmerket i over 30, nå riktignok supplert av berøringsfølsomme skjermer med fingerstyring.

Å tro at noen vil gidde å spille et spill i mer enn 10 minutter hvis man må sitte med hendene høyt hevet og vinke og peke foran pc-skjermen, er naivt, påstod en av journalistene.

Andre påpekte at de færreste kontorarbeidere ønsker å sitte i åpent kontorlandskap og vifte med armene og nikke og riste på hodet mot pc-skjermen.

Anil Nanduri, direktør for løsninger og produkter i Intels avdeling for «perceptual computing», tok til motmæle. Han pekte på at vi i vår daglige kommunikasjon med omverdenen benytter både øyne, ører, stemme, berøring, følelser og sammenhenger.

Hittil har ikke datamaskinene forstått så mye av dette. Men Intel har nå prototyper på mye innenfor disse måtene å kommunisere på, og dette vil resultere i mange konkrete løsninger i årene som kommer, fremholdt Nanduri.

Selv om Intels har et forholdsvis langt tidsperspektiv på disse teknologiene, vil mye skje i år og neste år, ifølge Nanduri.

LES OGSÅ:

TEST: Fujitsu X913-T - Alt-i-ett for kontoret

Ansiktsinnlogging

Den viktigste grunnen til at mange pc-brukere snart kommer til å ta i bruk ansiktsinnlogging på pc-ene og nettbrettene sine, er ikke bekvemmelighetshensyn, men rett og slett sikkerhetsgrunner, hevdet Nanduri.

Han påpekte at det mest utbredte passordet i USA – og vi for vår del tror det samme gjelder Norge også – er «1234», etterfulgt at det nest mest utbredte, «123456». Innlogging med ansiktsgodkjenning vil rett og slett innebære en dramatisk økning av datasikkerheten, ifølge Nanduri.

Ansiktsgodkjenning betyr langt mer enn bare ansiktsgjenkjenning. Dét kan man oppnå ved å holde et bilde av pc-ens rettmessige innehaver foran kameraet. For å sjekke identiteten, trenger man 3D-kamera som måler dybdeavstanden fra nesetipp til øreflipp og som sjekker at det er bevegelse og ikke bare et dødt bilde – for eksempel at personen som prøver å logge seg på, blunker med øyelokkene av og til.

LES OGSÅ:

Bortkommen i passordtåka?

Først de unge

Intel erkjenner at godt voksne og etablerte pc-brukere ikke uten videre vil la seg overtale til å ta i bruk den nye teknologien for å betjene pc-er.

– Men spør en hvilken som helst 13-åring. Dette er den naturlige måten å kommunisere på, og dette er fremtiden, sa Nanduri.

Det er en god stund siden Intels utviklerpakke for disse teknologiene, «Intel Perceptual Computing SDK» , ble lansert. Nå begynner dette å bære frukter. I San Francisco viste Intel en prototyp av Creative Senz3D, et rimelig 3D-kamera som blant annet vil kunne brukes til å styre en rekke spill med kroppsbevegelser. Løsningen ble vist første gang på Computex-messen i begynnelsen av juni.

I motsetning til Microsofts Kinect-løsning er dette produktet myntet på bruk i pc-ens nærområde, ikke i stua, og kameraet får strøm fra pc-ens usb-port, noe som gjør at den ikke krever egen strømforsyning.

I det hele tatt la Intel vekt på at kroppsstyring av pc-ene gjelder pc-bruk generelt, ikke bare spill og underholdning.

Med intuitiv, kroppsbasert pc-styring er brukermanualenes tid forbi, var en av påstandene fra Intel.

Og takket være 4. generasjon av Intels Core-prosessorteknologi – les: Haswell – er den nyeste generasjon bærbare pc-er basert på Intels Ultrabook-spesifikasjoner, mer enn kraftige nok, heter det.

LES OGSÅ: Den viktige Intel Core-generasjonen