Norge på trimdings-toppen
Fitbit, leverandør av treningsarmbånd, har høyere markedsandel i Norge enn i noe annet land.
Med en oppgitt markedsandel i Norge på hele 71 prosent fremstår vårt land som det mest vellykte i verden for en av de store leverandørene av treningsarmbånd, amerikanske Fitbit, Inc.
Dette er det høyeste markedsandelstallet som firmaet er opererer med på verdensbasis, to prosentpoeng høyere enn markedsandelen selskapet har i hjemlandet USA.
På verdenstoppen
Disse tallene forteller ikke alt, men den britiske salgsdirektøren for Fitbit i Nord-Europa, Peter Groom, har vært mye i Norge de siste årene og kan supplere tallmaterialet med personlige inntrykk etter møte med mange treningsfikserte nordmenn.
Og da er han ikke i tvil: – Norge er på verdenstoppen både når det gjelder interessen for helse og trim og når det gjelder iver etter å ta i bruk ny teknologi – og nye dingser, sier Groom til PC World Norge.
– Et godt eksempel på hvor annerledes nordmenn er, er nordmenns forhold til vinteren, mener salgsdirektøren og utdyper:
– Når vinteren kommer, trekker folk flest innendørs både i de nærmeste nabolandene, i Nord-Europa for øvrig og i Nord-Amerika. Nordmenn, derimot, drar ut på ski, på tur i skogen, opp i alpinløypene og ut på fjell og vidde for å utnytte vinteren. Heldigvis for oss vil også stadig flere av dem følge med på hvordan all denne aktiviteten innvirker på kropp og helse, sier Peter Groom.
Neste Fitbit-generasjon
Akkurat nå er han i Norge for å fortelle om neste generasjon treningsarmbånd fra Fitbit.
Noen vil sikkert si det er på tide. Det er gått nesten 18 måneder siden det siste suksessproduktet til Fitbit kom i salg, Fitbit Flex. I mellomtiden har selskapet lansert et produkt for har fått mest oppmerksomhet for påstander om at det skaper hudirritasjon hos mange brukere, Fitbit Force.
Nå er det tre nye produkter som skal ut på markedet, det ene allerede om få dager.
– Vi tar konsekvensen av at det ikke er slik at én størrelse passer alle, sier Groom.
Det enkleste av de nye produktene er Fitbit Charge, som fremstår som en naturlig oppgradering av Fitbit Flex. I stedet for bare blinkende dioder har armbåndet en ordentlig OLED-skjerm som viser både klokkeslett og sanntidsstatistikk.
– Dette er den meste effektive trimmen som finnes, og den nye sensoren er derfor et ekstra incentiv til å brenne flere kalorier, sier Broom.
Nytt er det også at søvnanalysen nå starter automatisk. Forgjengeren har fått en del kritikk fordi brukeren måtte tappe flere ganger på lysdiodeskjermen for å aktivere søvnanalyse-modus. Dette er noe som mange glemmer å gjøre rett før søvnen tar overhånd.
Det er for øvrig ingen fare for at sensorene i Fitbit-enheten tror brukeren sover når man legger fra seg armbåndet. Selv når vi sover er det såpass mye bevegelse i kroppen at sensorene greier å skjelne mellom søvn og et armbånd som ligger på nattbordet.
Fitbit lover opptil sju dagers batteritid på det nye armbåndet.
Hjerterytme-måling
Ett steg oppover bringer oss til Fitbit Charge HR ¬– forkortelsen står for Heart Rate, altså måling av hjerterytmen.
Fitbit har utviklet en teknologi som har fått navnet PurePulse optisk pulsteknologi. LED-lys brukes til å påvise endringer i blodvolumet når hjertet slår.
Måling av hjerterytme er en av de mest etterspurte funksjonene blant eksisterende Fitbit-brukere. Med effektiv avlesing på håndleddet slipper man å ta på seg et stramt brystbelte, som ivrige trimmere og idrettsutøvere gjerne benytter når de vil ha med hele bildet, inklusive hjerterytmen.
Selv om Fitbit ikke selger inn hjerterytme-målingen som noe helseverktøy, ser vi ikke bort fra at løsningen kan være interessant også for folk som er mer opptatt av helse enn av trim, for eksempel folk som føler behov for å følge med på sin generelle hjertehelse, inkludert hvilepuls og pulstrender.
Batterilevetiden på Charge HR er oppgitt til fem dager.
Nesten-smartklokke
Fitbit-folkene sier de ikke frykter de nye smartklokkene som kommer ut på markedet nå om dagen, fra produsenter som Motorola, LG, Sony, Apple og flere andre. Fitbit vil møte den nye konkurransen med å fortsette å fokusere på trim og helse.
Fitbit har imidlertid valgt å la være å kalle produktet for en smartklokke.
FitBit Surge har i alt åtte sensorer: akslerometer med tre forskjellige sensorer, gyroskop, kompass, lyssensor, GPS og pulsmåling.
Salgsargumentet fra Fitbit er at dette produktet gir den mest avanserte målingen i den tynneste og letteste utformingen på markedet.
Prisene
Fitbit Charge kommer i salg i november til en veiledende pris på rundt 1100 kroner inklusive mva.
Charge HR og Surge kommer tidlig neste år.
Prisen på Charge HR er satt til rundt 1300 kroner, mens Surge-smartklokken kommer på rundt 2200 kroner.
Alle produktene kommer i flere farger og størrelser.
Mer statistikk
Litt tilbake til markedstallene: I Danmark opererer Fitbit med en markedsandel på rundt 60 prosent, mot 55 prosent i Sverige og rundt 50-55 prosent i Europa totalt.
Tallene stammer dels fra forskjellige analysebyråer i de forskjellige landene, dels fra for eksempel Google Analytics-tall som viser bruken av iOS- og Android-appene som armbåndene kommuniserer med. De norske tallene er basert på sistnevnte statistikk.