Facebook stenger Gowalla

Facebook kaprer Gowallas utviklere og stenger tjenesten.

Publisert Sist oppdatert

Facebook-ledelsen har ansatt teamet som står bak den sosial tjenesten Gowalla. Samtidig er det nå klart at Gowalla vil bli nedlagt i januar.

Dette melder PC Worlds nyhetstjeneste.

Innsjekkingstjeneste

Gowalla er en sosial nettjeneste som baserer seg på at brukerne «sjekker inn» via sine mobile enheter når de befinner seg på et sted de synes fortjener litt oppmerksomhet – eller at de selv fortjener oppmerksomhet fordi de besøker akkurat de stedene.

Noen brukere sjekker inn fjellturen sin, andre severdighetene på ferieturen i Syden, mens atter andre logger pubrundene sine.

Innsjekkingen skjer via apper for Android, iPhone, Palm WebOS og BlackBerry.

Gowalla ble startet i desember 2009, og i fjor på denne tiden hadde tjenesten rundt 600 000 aktive brukere, ifølge Wikipedia .

Flytter til California

Folkene som har utviklet og drevet Gowalla-tjenesten til nå, holder til i Austin i delstaten Texas, men flytter nå til California for å bli en del av Facebook-teamet.

Dette betyr imidlertid ikke at Facebook overtar Gowallas teknologi eller driften av tjenesten, ifølge en kunngjøring fra Facebook. Mark Zuckerbergs nettsamfunn har nemlig sin egen Gowalla-lignende tjeneste kalt Places (eller Steder på norsk).

Johs Williams, en av dem som var med på å starte Gowalla, skriver på bloggen sin at Gowalla-brukerne skal få en enkel måte å eksportere sine brukerdata og fotografier. Facebook kommer ikke til å overta Gowallas brukerdata direkte.

Imponert over Facebook

Facebook-folkene kom i samtale med Gowalla-teamet på Facebooks f8-konferanse for utviklere i september, og ifølge Williams ble Gowalla-folkene meget imponert over en del av de prosjektene som Facebook hadde på trappene.

I kunngjøringen fra Facebook heter det at samtaler hadde gjort det klart at Facebook- og Gowalla-folkene var samstemte om mange av målene.

Dette gjelder for eksempel å utvikle flotte produkter som kan nå ut til millioner av mennesker, produkter som har stor gjennomslagskraft og som kan skape nye måter for folk å holde kontakt med hverandre og dele informasjon om det som skjer, heter det.