Nå vil EU moderere innholdet på de største plattformene
I de tidlige morgentimene lørdag ble EU enige om hvordan Digital Services Act skal se ut.
DSA er nært beslektet Digital Markets Act, som i slutten av mars også møtte enighet i EU-parlamentet. Der DMA fokuserer på tech-gigantenes status som gatekeepers og hindring for rettferdig konkurranse, vil DSA tvinge tech-aktører til å ta større ansvar for innholdet på plattformene.
– Det gir den effekten at i praksis bør prinsipielt det som er ulovlig av nett, også bør være ulovlig på nett. Jo større størrelse, jo større ansvar burde en nett-plattform ta, sier Ursula von der Leyen, president for Europakommisjonen, i en pressemelding.
Fra lørdagens møte vil aktørene måtte fjerne ulovlig innhold og goder kjappere, forklare til brukere og forskere hvordan algoritmene deres fungerer, samt ta mer handling for å håndtere misinformasjon.
Ulovlig med dark patterns
Som forventet vil det også bli ulovlig med reklame målrettet basert på religion, seksuell orientering eller etnisitet. Såkalte dark patterns, som er manipulative grensesnitt som er ment til å styre brukere til bestemte valg, vil også bli ulovlig. Større plattformer må også tilby et system for anbefalinger som ikke baserer seg på tidligere atferd. Et eksempel er kronologisk fremvisning av brukerens valgte innhold.
Dersom plattformer fjerner ulovlig innhold er de forpliktet til å begrunne det. Det må også være mulig for brukere å anke beslutningen, men DSA definerer ikke ulovlig innhold. Det er opp til medlemslandene. De største nettplattformene vil også måtte gi fra seg data til forskere som vil se på hvordan risiko på nett utvikler seg over tid.
Neste steg er at loven må godkjennes av Rådet og parlamentet.