Google desperate etter å påvirke
Google gjør et siste desperat forsøk på å påvirke EUs forslag til en lov som vil regulere tek-gigantene.
Det er Financial Times som rapporterer at Google har sendt en sverm av reklame, epost og målrettede poster i sosiale medier for å påvirke politikere i Brussel. EU har laget et utkast til Digital Markets Act, som vil gi sterkere føringer for tek-giganter som Google, Facebook og andre. Ifølge en Google-insider har toppledelsen i Google visst om lovarbeidet lenge, men har kun nylig forstått alvorlighetsgraden av mulig regulering.
Representanter merker lobbyvirksomhet
Flere andre EU-representanter merker tilsvarende inntog av målrettede kampanjer. På Twitter har det kommet kampanje fra har IAB Europe som er et digitalt markedsføringbyrå med blant andre Meta, Google, Oracle og Microsoft på medlemslisten.
Kim van Sparrentak, en nederlansk representant til EU, sier hun merker et oppsving i lobbyvirksomet de siste ukene. Særlig kommer antydninger om at å regulere Google vil skade mindre selskaper. Google har også direkte kontaktet henne og invitert til et møte der de kunne diskutere loven og fordelene med digital markedsføring for små selskaper.
Digital Markets Act har hatt en god fremgang i parlament og forventes å tre i kraft på starten av 2023.