Ny giv for Philips
Philips trekker til seg digital signage-kunder og vinner markedsandeler i Norge med Android-baserte skjermer.
Philips var tidligere å regne med i det profesjonelle skjermmarkedet, men har de siste årene vært noe anonym i det nordiske markedet. Nå ser vi en ny giv, der Philips Professional Display Solutions nylig passerte Nec i kampen om markedsandelene.
Ny totalportefølje
– Vi har hatt en enorm vekst, sier Mikael da Fonseca, som er salgsdirektør for Norden og de baltiske landene, men understreker samtidig at det nå har vært en ny giv.
– Fram til 2016 har vi fortrinnsvis fokusert på 16:7-entry skjermer. Nå går vi ut med en ny totalportefølje med skjermer fra 10 til 98 tommer, samt med LED-skjermer.
Det som virkelig gjorde vei i vellinga ifølge Fonseca var imidlertid en ny serie skjermer, med Android som integrert operativsystem og plass for 4G-modem for mobil kommunikasjon. Han forteller at Android-plattformen gjorde det vesentlig lettere for partnerne å integrere applikasjoner i skjermene sine.
Fonseca poengterer at disse to framstøtene fra Philips side allerede fra høsten 2016 førte til direkte respons i markedet. Han registrerer en betydelig tilvekst av interesserte forhandlere.
– Ikke minst så vi dette på ISE-messen, der det var rekordinteresse for skjermene våre.
Android i nesten alt
Han viser til statistikker og markedstall for det norske markedet, som taler sitt tydelige språk. For Philips ble det et vendepunkt i 2016, da de plutselig fikk vind i seilene. Fonseca mener at selv om NEC ligger på andreplassen for året sett under ett, er det sammenlikningen av fjerde kvartal 2015 med fjerde kvartal 2016 som viser en markant oppgang på over 140 prosent som indikerer trenden i konkurransen.
– Fra 2017 vil vi ha Android som plattform i nesten samtlige skjermer vi har på markedet. Det forenkler arbeidet for partnerne, ettersom Android er verdens største operativsystem, fortsetter Fonseca. Han mener Philips foreløpig er den eneste av de store produsentene på det nordiske markedet med Android implementert direkte i maskinvaren.
– Da vi introduserte Android på vår D-line-serie merket vi at flere og flere digital signage-forhandlere begynte å orientere seg mot Philips. Vi fikk en helt ny kundegruppe som har bidratt til den store veksten vår i markedet.
Norge størst i 4. kvartal
Spesielt innen digital signage mener han Android-plattformen gir betydelige fordeler. For partnerne betyr det en veldig rask og fleksibel integrasjon, siden Android er en åpen standard som ikke er låst til en produsents proprietære plattform, og kan brukes i ulike sammenhenger.
– For å illustrere det. Vil du for eksempel kjøre Google Earth på en Philips-skjerm, kan du installere appen direkte i skjermen, og den vil være oppe og gå.
Han trekker også fram ytelsen og mener Android-applikasjonene vil kjøre merkbart kjappere.
I det norske markedet opplever Fonseca en kraftig tilvekst. Her arbeider Philips 100 prosent gjennom kanalen, via distributørene CBK, Also, Techdata og AV-Partner.
– Faktisk var det norske Digital Signage-markedet størst i Norden under fjerde kvartal i 2016. Det burde være Sverige, etter folketallet, men det er Norge, avslutter han.