Sony spår raskt 4K-gjennombrudd
Overgangen til skjermer og projektorer med 4K-oppløsning vil skje raskere enn vi tror.
AMSTERDAM (PC World): Oppgraderingen til 4K både på tv-ene hjemme og presentasjonsutstyret i bedriftene kommer til å gå mye raskere enn omleggingen fra SD- til HD- og Full HD-kvalitet gjorde for noen år siden.
Dette var budskapet både fra Sony og mange andre produsenter av skjermer, projektorer, kameraer og andre audiovisuelle produkter på den store ISE 2014-messen – Integrated Systems Europe – i Amsterdam denne uken.
Ikke mangel på 4K-innhold
Påstanden om at det foreløpig er stor mangel på 4K-innhold – filmer, tv-programmer og så videre – ble kraftig imøtegått av Sony, som nå satser for fullt på 4K over en bred front.
– 4K vil skje. For eksempel ser vi at folk får stadig større skjermer hjemme. Store skjermer som passer ypperlig til 4K, sa Damien Weissenburger, lederen for presentasjons- og kommunikasjonsprodukter hos Sony Professional-divisjonen i Europa.
I en rundebordsdebatt med Sony-folk, en uavhengig analytiker og en håndfull journalister medga Weissenburger riktignok at farten på overgangen til 4K vil variere fra land til land.
– Vi har store utfordringer i Sør-Europa, sa han og la til at målet for Sony nå er å bringe stadig bedre produkter til markedet, men til en fornuftig pris. – Uten innovasjon er du død, sa Weissenburger. Han pekte på Sonys satsing på laserprojektorer som eksempel på nyutviklingen som selskapet står for.
Hans kollega i samme Sony-avdeling, strategisk markedssjef Nicolas Berg, supplerte med å si at Sony dessuten kobler 4K-satsingen sammen med bestrebelsene på å bli et grønnere selskap. Analytiker Mike Fisher hos Futuresource Consulting bekreftet at økt satsing på laserteknologi er med på å redusere strømforbruket i presentasjonsutstyr.
Blant 4K-produktene Sony viste i Amsterdam, var Vision Presenter PWA-VP100, en presentasjonsløsning som kan vise data fra flere kilder, for eksempel Sonys WUXGA-projektorer som mikser bilder sømløst sammen i en bildevisning på opptil 3552 x 1200 punkter. Systemet kan tilpasses alt fra firmapresentasjoner til nyhetssendinger på tv.
I debatten kom det også frem at forskjellen på løsningene for det profesjonelle markedet og forbrukermarkedet er i ferd med å bli stadig mindre. Konvergens-takten øker, het det.
Forbruker-4K
Mens rundebordsdebatten særlig fokuserte på det profesjonelle presentasjonsmarkedet, viste Sony også frem en rekke mer forbrukerorienterte produkter på den store standen sin i Amsterdam.
I en samtale med PC World fremholdt Thomas Issa, en av Sonys ansvarlige for hjemmekino-projektorer og 4K-skjermer, at prisene på 4K-produkter nå faller mye raskere enn da HD-produktene hadde sitt gjennombrudd for rundt 10 år siden.
Og han pekte på at vi allerede nå har mange flere 4K-relaterte produkter tilgjengelig enn folk flest er klar over, inkludert tilgang på 4K-innhold. I fjor lanserte Sony sin første 4K-avspiller i USA, Sony 4K Ultra HD Media Player, og allerede nå er det over 140 filmer tilgjengelig for den, fremholdt han og tilføyde at kunngjøringen fra Netflix nylig om full satsing på 4K viste at 4K-innhold snart er tilgjengelig så å si overalt.
Forbrukermarkedet begynner til og med å få 4K-videokameraer til akseptabel pris, påpekte Thomas Issa og nevnte Sonys 4K Handycam-videokamera, AX100E, som nå markedsføres som verdens letteste og minste 4K-videokamera, med stor sensor på 13 x 9 mm.
Ingen betydning for 3D
Kan 4K være spikeren i kista for filmbransjens eksperimentering med 3D, noe som har pågått siden sort/hvitt-tiden på 1950-tallet? Gir 4K-gjengivelse en så sterk opplevelse av realisme at tv-seerne ikke finner det bryet verdt å fikle med 3D-briller? Eller vil 4K tvert i mot stimulere til økt 3D-satsing?
På spørsmål om dette fra PC World under rundebordskonferansen svart Damien Weissenburger at 3D og 4K er to vidt forskjellige ting og at 3D passer best på store kinoskjermer, fordi 3D dreier seg mer om skjermstørrelse enn oppløsning. Han så imidlertid ikke bort fra at flere kan komme til å ønske seg mer 3D-innhold når skjermstørrelsen på tv-ene hjemme øker.
4k passer bra i skoleverket
Utdanningsmarkedet, der man ønsker mye interaktivitet mellom studenter og bevegelsesfølsomme skjermer, vil være et viktig satsingsområde for 4K, mente panelet.
Sinage-markedet, på norsk forsøksvis kalt digital skilting, med store salgs- og informasjonstavler, går også i full fart mot 4K.
I debatten ble det påpekt at for folk flest, inkludert 4K-skeptikerne, vil nettopp sinage-markedet være stedet der mange får sine første 4K-opplevelser.
PC Worlds kommentar
Sony-folkenes sterke tro på 4K-teknologiens velsignelser og pågående gjennombrudd må naturligvis ses i lys av at de representerer en av verdens mest sentrale aktører innen utvikling, produksjon og salg av 4K-relatert utstyr. Da kan grensen mellom prognose og forhåpning fort bli litt tåkete.
Men det finnes nok av andre indisier, både på en AV-messe som ISE 2014 og ute i den virkelige verden, som tyder på at de har rett. Vi står allerede et godt stykke inne i startområdet for en utvikling som vil skje mye fortere enn omleggingen fra SD til HD.
Og for folk og bedrifter flest vil 4K ikke bli så mye dyrere enn dagens HD-utstyr.
Naturligvis er det en del «early adopters» som vil svi av en del penger i startfasen. Men i stedet for å le av dem bør vi takk dem for at de baner vei inn i en ny medieverden som kommer til å by på mye spennende. Både i de tusen hjem og hos dem som ønsker å spre informasjon i profesjonell sammenheng, i alt fra salg via forskning til medisin – og mye annet.
Noen ulemper og negative aspekter vil vi sikkert også komme til å støte på underveis, men hovedtrenden er klar.
4K-klar, kan vi vel si.