NYTT OM NAVN:

John Kårikstad, adm. dir. i Forte Group og Johan Grønlund, adm. dir. i Forte Digital Norge. (Foto: Digital Forte)
NYE JOBBER: John Kårikstad, adm. dir. i Forte Group og Johan Grønlund, adm. dir. i Forte Digital Norge. (Foto: Digital Forte)

Forte Digital får ny administrerende direktør

Johan Grönlund blir ny administrerende direktør i Forte Digital.

Grönlund tar over etter gründer John Kårikstad som nå går inn i rollen som administrerende direktør i Forte Group, holdingsselskapet som kontrollerer hele gruppen på tvers av Tyskland, Danmark, Polen og Norge.

Johan Grönlund ble i november 2023 ansatt som ny COO i Forte Digital Norge. Fra 1. august tar han over rollen fra John Kårikstad, som har ledet selskapet siden oppstarten i 2017.

– Jeg gleder meg til å overta stafettpinnen fra John, som de siste 7 årene har skapt et selskap jeg mener er helt unikt. Det som tilbake i 2017 startet som en liten gjeng med teknologer, har i dag blitt et tverrfaglig kompetansehus med over 300 fageksperter på tvers av fire land. Det skal John ha mye av æren for. Jeg er ydmyk over tillitten jeg har fått fra han og styret til å ta Forte Digital Norge til nye høyder, sier Grönlund.

Grönlund er utdannet sivilingeniør innen industriell økonomi og har tidligere hatt lederroller i PwC og senest Circle K. Han har lang erfaring med å bygge bro mellom forretning og teknologi, produktutvikling og digital innovasjon.

– De fleste selskaper kan få ut mye mer verdi av investeringer i digital utvikling, og de kan bli enda flinkere til å skape verdier basert på smart bruk av data. På dette området er Forte Digital ledende. Min ambisjon er at Forte Digital skal være førstevalg når ambisiøse virksomheter skal finne en vekstpartner for å lykkes digitalt.

Europeiske ambisjoner

John Kårikstad, som nå blir CEO i Forte Group, er sikker på at Grönlund er rett mann for jobben og mener timingen er riktig.

– Johan har de nødvendige ledelses- og personlige ferdighetene for å drive Forte Digital Norge videre. Jeg er helt sikker på at vi har fått rett mann til jobben, sier han.

Kårikstad forteller at lederbyttet kommer som et resultat av stor vekst i Europa og dermed et behov for å bygge strukturer på tvers av Norge, Polen, Tyskland, Østerrike, Sveits og Danmark. Målet er å bli en europeisk tungvekter på digital transformasjon og utnytte kompetanse og kapasitet på tvers av alle markedene Forte er representert i.

– Det er riktig timing med tanke på den veksten vi nå opplever i Europa. Vi åpnet nylig kontorer i Sveits og Østerrike, og har dermed et europeisk nettverk med digitale hoder i hele seks land. Det blir min jobb å skape gode synergier på tvers av alle landene.

Kårikstad forklarer at mange Europeere ser til Norge og Skandinavia som foregangsland innen digitalisering. Han mener skandinavisk forretningskultur blir sett på som et kvalitetsstempel på kontinentet.

– Våre europeiske kollegaer kaller det skandinavisk pragmatisme. De har sett hvordan vi jobber med våre kunder i Norge og hvilken verdi vi skaper, og jobber nå med å implementere det tankesettet i de tyskspråklige landene.

Og det var nettopp satsningen i DACH-regionen (Tyskland, Sveits, Østerrike) som ble trukket frem som særlig interessant da Ferd kjøpte seg inn i Forte Digital i 2023.

– Samfunnet skal digitaliseres ytterligere og vi har sterk tro på at det er betydelige vekstmuligheter også utenfor Norge, spesielt i Tyskland og resten av Norden, sa Morten Borge, konsernsjef i Ferd, da nyheten ble sluppet for drøye 12 måneder siden.