IT-BRANSJEN:

PARTNER FOR FREMTIDENS IT-TJENESTER: Yrjan Reime (f.v), kundeansvarlig for Lyse i Sopra Steria, Kjell Rusti, adm.dir. i Sopra Steria, Jens Arne Steinsbø, konserndirektør strategi og teknologi i Lyse og Øyvind Feed, leder for it-tjenester i Lyse. (Foto: Sopra Steria)

Velger Sopra Steria som partner

Sopra Steria skal bidra til en effektiv og sikker arbeidshverdag for de over 2000 ansatte i Lyse-konsernet.

Publisert Sist oppdatert

Energi- og telekomkonsernet Lyse bygger samfunnskritisk infrastruktur og jobber for å digitalisere og elektrifisere Norge. Gjennom merkevarene Lyse, Altibox og ice tilbyr konsernet blant annet strøm-, internett-, mobil- og underholdningstjenester til bedrifter og folk flest, over hele landet. Krav til sikkerhet er helt avgjørende i alle ledd for å levere disse tjenestene. For å ruste seg for fremtidens behov, har Lyse valgt Sopra Steria som partner til å levere moderne skybaserte sluttbrukertjenester.

– Vi er veldig glade for å få til dette samarbeidet med Sopra Steria. De har omfattende kompetanse innen hele spekteret av tjenester knyttet til digital transformasjon. Dette gleder vi oss til å dra nytte av, sier Jens Arne Steinsbø, konserndirektør strategi og teknologi i Lyse, i en pressemelding fra Sopra Steria.

Bruker standardiserte tjenester

Også Sopra Steria ser fram til samarbeidet.

– Lyse er en viktig samfunnsaktør som vi gleder oss til å samarbeide enda mer med fremover. Vi setter stor pris på at de ser at vi kan bidra med verdi for selskapet, slik at de kan fortsette å tilby effektive og sikre tjenester til sine ansatte – og til og med forbedre disse ytterligere, sier Yrjan Reime, kundeansvarlig for Lyse i Sopra Steria.

Gjennom avtalen vil Lyse nyte godt av standardiserte tjenester og løsninger som allerede er tilgjengelig for over 100.000 sluttbrukere hos andre norske kunder av Sopra Steria, men som tilpasses Lyses behov.

Vil ha «alt» i skyen

Sopra Steria er valgt for å bistå med alt av driftstjenester innen klient- og sluttbrukertjenester for de ansatte. Selskapet skal også bistå konsernet med å styrke skybasert identitet- og tilgangsstyring. På den måten får brukerne i Lyse moderne, skybaserte tjenester og effektive samhandlingsverktøy som møter behovene som trengs for å være en fleksibel arbeidsplass. Med moderne teknologi, skal Sopra Steria bidra til å øke bruken av selv-hjelp og automatisering. Ved behov for hjelp, skal Sopra Sterias Service Desk hjelpe brukerne raskt og effektivt.

– Vår ambisjon for fremtiden er å ha en sky først-mentalitet i alt vi gjør. Vi vil prioritere skybaserte løsninger i alle prosjektene våre, og implementere moderne og kostnadseffektive teknologier for å kunne yte bedre og jobbe mer effektivt. I tillegg er det et viktig sikkerhetsaspekt, for å beskytte organisasjonen mot mulige trusler, sier Steinsbø.

Leveransen oppfyller derfor strenge regulatoriske krav, for eksempel omfattende sikkerhetskrav og sikkerhetsklarering i henhold til den norske sikkerhetsloven.