NYHETER: 

UTSATT: - Tallene viser hvor viktig det er å ta sin egen digitale sikkerhet på alvor. Er du på nett er du også utsatt, sier Birgitte Engebretsen i Telenor. (Foto: Martin Fjellanger/ Telenor)

Telenor: 9 av 10 forsøkt svindlet i fjerde kvartal

I en landsdekkende spørreundersøkelse gjennomført for Telenors sikkerhetspuls, svarer nær 90 prosent at de mottok svindelmelding i løpet av siste kvartal i 2023. Totalt stoppet Telenor mer enn 300 millioner forsøk på digital kriminalitet i fjerde kvartal.

Hvert kvartal deler Telenor sikkerhetsstatistikk fra sitt sikkerhetsmiljø. Sikkerhetspulsen for fjerde kvartal viser at årets siste måneder er høysesong for nettkriminalitet og svindel.

I fjerde kvartal sørget Telenors sikkerhetsfiltre for 293 millioner blokkeringer på nett. Dette er en økning på nesten 30 prosent sammenlignet med kvartalet før. I likhet med tredje kvartal gjøres det flest blokkeringer av kjente svindelsider. Hele 191 millioner av blokkeringene faller inn under denne kategorien. 

I tillegg har Telenor blokkert 11,2 millioner forsøk på svindel via anrop og 4,5 millioner via SMS.

- Tallene viser hvor viktig det er å ta sin egen digitale sikkerhet på alvor. Er du på nett er du også utsatt. De som driver med denne type nettkriminalitet er godt organiserte kriminelle nettverk som har kompetanse og ressurser til å gjennomføre sofistikerte angrep i stor skala. Uten nødvendig ekspertise og teknologi er det vanskelig å beskytte seg selv, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge, i en pressemelding fra selskapet.

En sårbar tid

Antall blokkeringer av forsøk på kryptoutvinning og phishing øker markant sammenlignet med forrige kvartal. 

Ifølge Telenor er økningen av antall blokkeringer så høy at det er grunn til å tro at mange av disse blokkeringene dreier seg om såkalt kryptokapring:

- Dette er en form for digital kriminalitet der ofrene blir lurt til å laste ned skadelig programvare som deretter misbrukes til å utvinne kryptovaluta, noe som krever mye dataminne og strøm. Ved å misbruke andres enheter (datamaskiner, mobil eller nettbrett) kan de kriminelle tjene penger uten selv å måtte dekke kostnadene forbundet med kryptoutvinning. Denne formen for nettkriminalitet kan være vanskelig å avdekke, men gir seg typisk utslag i at enheten blir tregere og bruker vesentlig mer strøm enn ellers, forklarer Engebretsen.

Det er ikke overraskende at antall blokkerte phishing-forsøk øker betydelig i fjerde kvartal. I perioder med økt netthandel, som for eksempel etter Black Week i november og i forbindelse med julehandelen ser Telenor ofte en slik økning. 

Gjennom kvartalet blokkerte Telenor 4,5 millioner svindel-SMS. 

Telenors Sikkerhetssenter håndterte 167 potensielt alvorlige hendelser dette kvartalet for bedrifter de sikkerhetsovervåker. Dette er cybersikkerhets-hendelser som hadde gjort stor skade dersom de ikke hadde blitt oppdaget og stanset. I perioden var det også 501 bekreftede DDos-angrep, i 316 av disse var man nødt til å iverksette skadereduserende tiltak. Desember ble imidlertid roligere enn fryktet.

- I høytider ser man ofte et oppsving i antall angrep med løsepengevirus. Trusselaktørene benytter seg gjerne av disse rolige periodene i håp om at det er færre på jobb til å oppdage sikkerhetshendelser. Det viste seg heldigvis at det ble færre hendelser enn vanlig over nyttårshelgen. Starten av desember var også relativt rolig for vårt Sikkerhetssenter, sier Engebretsen.