ØKONOMI:
It-selskaper jakter faste inntekter
Så langt i år har det vært trått for mange i it-sektoren. Noen fortsetter å være til dels svært lønnsomme, men også de aller mest lønnsomme poengterer uroen i markedene.
Både store og små selskaper preges av høy prisvekst, høye renter og krig i Midtøsten og Europa.
Selv om ikke så mange trekker det frem foregår det også mange og store diskusjoner om digitalisering og hvordan man skal forholde seg til så vel klimautfordringene som rapportering av fotavtrykket. Dette er dyre diskusjoner.
En stor del av digitaliseringspraten handler for mange også om kunstig intelligens (AI), og om hvordan i all verden man skal ta dette i bruk.
Men trolig er det en annen og enda større diskusjon som foregår i ledelsen og styrene blant små og mellomstore (SMB) bedrifter. Og det er det svake markedet. Kunder som bremser investeringene fordi resultatene faller eller rett og slett uteblir.
Rekylen fra pandemien blant SMB-ene har i mange tilfeller ikke handlet om at markedet kommer i retur i faderlig fart. Det har handlet om å ha nok penger til å betale tilbake pandemilån som ble gitt av staten da Norge og verden stoppet opp.
Tungt i år
Store selskaper har kapasitet til å levere lønnsomme tjenester til andre store selskaper. De som har holdt på en stund har også bygget opp egenkapitalen og kan trekke på denne når markedet bremser.
De mindre selskapene har mindre å trekke på, og kundene deres har enten ikke kommet i gang med å digitalisere selskapene skikkelig, eller går og venter på bedre tider. Mange mindre selskaper mister dessuten kunder til konkurser eller investeringsfrys.
Computerworld har snakket med flere konsulenttopper som sier omtrent det samme.
De sier det går rundt, men markedet er tungt i år, og at de håper det blir bedre til høsten.
Itera optimistiske
Digitaliseringskonsulentene i Itera hadde «Sunn lønnsomhet i et svakt marked» som tittel på rapporten for første kvartal.
Ifølge kvartalsrapporten fortsetter selskapet sine tiltak for å optimalisere «virksomheten for å dempe effekten av det som antas å være et midlertidig svakere marked grunnet makroøkonomiske faktorer, som forventes å forbedre seg mot slutten av året».
Den grunnleggende betydningen av digital teknologi er fortsatt sterk.
Arne Mjøs, konsernsjef Ietera
– Vi forblir optimistiske med tanke på å skape muligheter for våre medarbeidere, kunder og selskapet. Den grunnleggende betydningen av digital teknologi er fortsatt sterk. Industrier og markeder er blitt påvirket på ulike måter, men alle strategier fortsetter å lede til bruk av sky, data og AI for å være konkurransedyktige, optimalisere driften og drive vekst, sier Iteras konsernsjef Arne Mjøs i rapporten.
I tillegg til krig i Europa og Midtøsten, klimakrise, forhøyet arbeidsgiveravgift og fortsatt frisk inflasjon, bidrar uroen rundt innleiereglene å bremse markedet.
Men først en liten presisering.
Spesielt godt 2023
Et fenomen som går igjen når selskapene dette kvartalet rapporterer resultater, er at omsetningen blir sammenlignet med første kvartal 2023. Dette var et kvartal der rekylen etter pandemien fortsatt var i aktivitet, og for noen er tallene i år mer normale, sammenlignet med unormalt høyt salg i 2023.
Så da blir også lønnsomheten lavere i år for en del. Men det skyldes også økte kostnader.
De som likevel ser ut til å klare seg godt, er selskaper som Visma og Smartcraft. Mye av virksomheten deres baserer seg på faste betalingsavtaler og begrepet «årlige repeterende inntekter», eller ARR (Annual Recurring Revenue).
Dette kommer av den nye abonnementsøkonomien for de som selger programvarebaserte avtaler. Både Visma og Smartcraft har dette som grunnpilar, og selv om størrelsen på de to selskapene er helt forskjellig, hadde det minste mer enn dobbelt så høy driftsmargin som det største (se tabell nederst i saken).
Skiftet retning
ARR kommer likevel ikke av seg selv. Selskapet Volue har hatt fall i lønnsomheten fra første kvartal 2023 til 2024, tross økt omsetning. En av årsakene er at selskapet gjør en strategisk endring fra å være tjenesteleverandør til å bli mer SaaS-orientert.
– Endringen i retning av repeterende inntekter og Software as a Service (SaaS) fortsetter. SaaS-inntektene var på 126 millioner kroner i kvartalet, en økning på 42 prosent sammenlignet med første kvartal 2023. Gjentagende inntekter står for 71 prosent av de totale inntektene, og nådde 284 millioner kroner i kvartalet, skriver selskapet i kvartalsrapporten for første kvartal 2024.
De økte kostnadene forklares med et høyere antall ansatte.
Rapporten for første kvartal 2024 fra Volue
Økte kostnader ligger bak det lavere driftsresultatet for selskapet, som er åpenbart når omsetningen øker.
– De økte kostnadene forklares med et høyere antall ansatte, i hovedsak på grunn av oppkjøpet av Enerim kombinert med lønnsinflasjon og økt aktivitetsnivå som kommer av Volues strategiske beslutning om å jakte (pursue) vekst, sier selskapet i kvartalsrapporten.
Geopolitisk ustabilitet er en ting utenlands, her til lands er det flere bedriftsledere som klager på ustabil politisk styring av Norge.
Dyrere lønn
2023 åpnet med økt arbeidsgiveravgift for lønninger over 750.000 kroner. Beskjeden var at avgiften var midlertidig. Den forsvant likevel ikke fra statsbudsjettet for 2024, men terskelpunktet ble økt til 850.000 kroner.
Tidligere i mai gikk statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum ut i DN og sa at avgiften vil være med for hele 2024, men at den da skal bort.
Tre måneder ut i 2023 kom også nye regler for innleie av blant annet it-konsulenter, som umiddelbart skapte forvirring. Fra 1. april i fjor ble reglene for å leie inn frilansere omgjort, for å bremse bruken av personell fra vikarbyrå.
Ulovlig innleie
Fra 1. januar i år ble skruen ytterligere strammet inn i en veileder fra Arbeidstilsynet, som i praksis gjorde det umulig å leie seg ut som it-konsulent fra eget selskap om man var kun en eller to ansatt.
Det er faktisk nå ulovlig.
Statsminister Støre har foreløpig forsøkt å legge ballen død med å si at han ikke kommer til å endre reglene nå. Ikke før de ser konsekvensene.
Partiene Høyre og Venstre har fått med seg FrP og KrF på laget og la siste uka i april frem et forslag der de ber Stortinget pålegge regjeringen å instruere Arbeidstilsynet å godkjenne enslige it-konsulenter som bemanningsbyråer.
Støre sier han venter på konsekvenser. Computerworld har allerede snakket med konsulentselskaper som sier markedet for konsulenter er svekket på grunn av reglene.
Ser fremover
Årsaken er at store innkjøpere har kuttet ut enkeltstående it-konsulenter, samt at en rekke andre ikke tør å leie inn it-folk, rett og slett fordi reglene er uoversiktlige.
Itera er i sitatet tidligere i saken optimistiske til tiden som kommer. De er ikke alene.
ERP-selskapet 24Sevenoffice har i årevis levert underskudd, men klarte dette kvartalet å komme seg ut av de blodrøde tallene fra året før (se tabell nederst i saken).
Nå ser også de fremover med spenning, og viser til at ARR ved utgangen av første kvartal passerte 400 millioner svenske kroner.
– Vi er trygge på at denne veksttakten vil å fortsette på kort sikt når vi ufortrødent forfølger og utfører strategisk ekspansjon på nye og eksisterende kunder og partnere, sier konsernsjef Eirik Aalvik Stranden i 24Sevenoffice.
Visma nær 100 prosent
– Jeg er glad for å se at vi, parallelt med sterk kundevekst, klarer å opprettholde en solid lønnsomhet.
Merete Hverven, konsernsjef Visma
Igjen viser et selskap med ARR-fokus til positiv utvikling. Det store av disse selskapene er Visma, som omsatte for 675 millioner euro i første kvartal i år. Årsomsetningen for 2023 var på 2,4 milliarder euro, eller over 27 milliarder norske kroner.
Den norske ERP-giganten regnes som Europas største privateide programvareselskap, og viste i sin rapport for første kvartal til at selskapet årlige repeterende inntekter hadde økt med 22 prosent ved utgangen av mars. Et historisk toppunkt for selskapet.
Vismas ARR er nå på 2,4 milliarder euro. Dermed er så godt som all omsetning i selskapet faste inntekter.
– Jeg er glad for å se at vi, parallelt med sterk kundevekst, klarer å opprettholde en solid lønnsomhet. Det viser ikke bare at vi har en skalerbar forretningsmodell, men også at våre bransjeledende investeringer i produktutvikling gir resultater, med en kontinuerlig strøm av ny og innovativ funksjonalitet som gir reell verdi for kundene, sier konsernsjef Merete Hverven i Visma, ifølge kvartalsrapporten.