DIGITALISERING I LUFTEN: Pilot Stefan Elmgren i West Atlantic har fått byttet ut tykke papirpermer med pc med berøringsfølsom skjerm. (Foto: Panasonic)

Går fra papir til tøff-pc i luften

Transportflyselskapet West Atlantic, som flyr mye i Norge, har byttet ut papirbunkene med solide allværs-pc-er.

Selv om luftfarten i mange tiår har vært en storforbruker av datamaskinteknologi, gjennomgår også denne næringen en omfattende digitalisering.

Men mens passasjerfly-pilotene ifølge tidligere Computerworld-artikler gjerne nøyer seg med vanlige nettbrett, trenger de som frakter varer i luften pc-er som tåler en støyt. Panasonic har kastet seg over dette markedet med sine Toughpad-maskiner.  

I mange år brukte transportflyselskapet Wests Atlantic penn og papir til å holde orden på logistikken. Nå har selskapet oppsummert erfaringene etter vel ett års bruk av Panasonic Toughpad FZ-G1.

Under røft omlastingsarbeid har flere av pc-ene gått i bakken ute på flyplassene, uten at det har skapt noen problemer.

Dette bekrefter Magnus Klasson, som er operasjonsansvarlig for West Atlantic i Norge.

Elektronisk flybag

Ifølge Klasson bruker nå West Atlantic et antall Panasonic Toughpad-maskiner som såkalt EFB, eller Electronic Flight Bag, med to sett i hvert fly. Dette innebærer at flyselskapet har én pc til hver at de to pilotene på de fleste av selskapets fly.

Pilotenes pc-er erstatter kilovis med papirpermer som ble brukt tidligere. Dette gjelder blant annet dokumenter som manualer og sikkerhetspapirer.

Den digitaliserte løsningen har for eksempel gjort det enklere å kontrollere lasten, sørge for at den er sikret og at temperaturen i lasteflyene er riktig i henhold til varene som skal transporteres.

I bakken

I tillegg brukes Panasonic-pc-ene under inn- og utlastingsarbeidet ute på rullebanen.

TÅLER EN STØYT: Panasonic Toughpad FZ-G1 er nå standardutstyr i nesten alle flyene til transportflyselskapet West Atlantic. (Foto: Panasonic)

– Et av de viktigste kriteriene for å velge løsning var å finne enheter som tåler en støyt, da det kan gå hardt for seg. Det hender rett som det er at enhetene faller i bakken ved av- og pålossing. Vi kan derfor ikke benytte teknologi som går i stykker, sier Klasson. 

God skjerm i sollys

Et annet kriterium som var viktig for flyselskapets valg av datamaskinplattform i flyene, var kvaliteten på skjermvisningen.

– Vi piloter er så heldige at vi alltid finner solen over skyene. Derfor er det viktig at enhetene takler alle lysforhold, sier Stefan Elmgren, pilot i West Atlantic.

Transportflyene er imidlertid også mye i lufta om natten, og da er det viktig at det er fort gjort å redusere lysstyrken på skjermen.

West Atlantic-folkene hevder at Panasonics FZ-G1-pc-ene som skreddersydd for miljøet som flyselskapet opererer i.

Sparer tid

Digitaliseringen som følge av overgangen fra papir til pc bidrar til store tidsbesparelser. Blant annet er det nå blitt mye enklere å kontrollere at vekten er fordelt riktig for å sikre at flyets tyngdepunkt er korrekt.

– Med Panasonic FZ-G1 er transporten sikret via et par tastetrykk. Informasjonen oppdateres uten at fysiske papirer må fraktes med luft- eller bakketransport. Papirbruk er så å si eliminert, noe som også er bra for miljøet, sier Klasson.

Sjekk video

Her er en video som viser hvordan West Atlantic bruker Panasonics allværs-pc-er, blant annet med opptak fra Gardermoen.

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/1CCHHxehtiY" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>