På etterskudd i digitalisering
Høyere utdanning ligger på etterskudd når det gjelder digitalisering, ikke minst som verktøy til å rekruttere nye studenter.
Dette fremgår av en spørreundersøkelse som analysebyrået Gartner har utført blant 3.160 it-ledere i 98 land. 247 av it-lederne var ansatt hos høyere utdanningsinstitusjoner.
Digital forretningsvirksomhet og digital transformasjon ble rangert på femteplass på listen over de viktigste strategiske forretningsbeslutningene blant it-ledere i høyere utdanning, men digitalisering og digital markedsføring nådde ikke høyere opp en til åttendeplass, mot en andreplass blant it-ledere generelt, altså i alle bransjer.
Lite digitalisert
– Dette kan nok skyldes at høyere utdanning er blant de minst digitaliserte bransjer som finnes, sier Gartner-analytiker Jan-Martin Lowendahl i en kommentar til undersøkelsen. – De fleste høyere utdanningsinstitusjoner ligger kraftig på etterskudd i digital bevisstgjøring før de i det hele tatt kan begynne å tenke på digitalisering og digital transformasjon.
Men nå begynner det å haste, ifølge Gartner-analytikeren. – Med tanke på at høyere utdanning i prinsippet er informasjonsindustri med et stort digitalt potensial sammenlignet med andre bransjer, må digitalisering nå få topp prioritet, sier Lowendahl.
I begynnelsen av november er det duket for Gartner Symposium/ITxpo i Barcelona og senere i måneden i India, der it-strategier og digitalisering vil stå i fokus, og hvor deltakerne for det meste vil være it-sjefer og CIO-er. (TØ)