Oljebransjen digitaliserer med IOT
– Tingenes Internett er nå i ferd med å bli en sentral del av oljeselskapenes digitaliseringsagenda.
Dette fastslår Stein André Larner, administrerende direktør hos mobilselskapet Com4.
Selskapet har nå lagt frem resultatene for første halvår 2017. Halvårsrapporten viser kraftig markedsvekst for Com4, og ikke minst er oljeinstallasjonene i Nordsjøen blitt et viktig marked for selskapet.
4G-dekning i Nordsjøen
Com4 har nylig lansert 4G-dekning på installasjoner i Nordsjøen, og ifølge Larner ligger det et enormt effektiviseringspotensial innenfor offshore.
– Med lavere oljepriser må oljeselskapene effektivisere for å kunne drive lønnsomt. Oljeselskapene er derfor i full gang med å digitalisere prosesser og verdikjeder. Internet of Things er en sentral del av oljeselskapenes digitaliseringsagenda, sier Larner.
IOT og M2M
Com4 AS er en mobiloperatør med fokus på mobil datakommunikasjon for Tingenes Internett (IOT) og maskin-til-maskin-kommunikasjon (M2M). Halvårsrapporten som selskapet nå har lagt frem, viser en omsetningsvekst i første halvår på 165 prosent fra året før. Omsetningen i første halvår endte på 14,1 millioner kroner, opplyser Com4 til Computerworld.
Til sammen har Com4 nå koblet opp 222.000 enheter i sitt mobilnett, og i dette tallet ligger det en vekst på 121.000 enheter i første halvår i år.
Høy innovasjonstakt
– Utviklingen innenfor IOT beveger seg fort og krever høy innovasjonstakt hos selskaper som ønsker å lykkes innenfor dette området, sier Larner. Han hevder at Com4 er det eneste norske mobilselskapet som har hovedfokus på mobilkommunikasjon til IOT-enheter.
– Selskapet lanserte som den første mobiloperatøren i Europa overskrivbare SIM-kort i februar i år. Med overskrivbare SIM-kort kan kundene bytte mobiloperatør i fremtiden uten å måtte bytte SIM-kort i sine IOT-enheter. Dette gir kundene en forsikring om at de i fremtiden kan velge den beste mobiloperatøren for sine IOT-enheter uten å måtte bytte SIM-kortene, sier Larner.
Com4-sjefen er klar på at IOT befinner seg i skjæringspunktet mellom telekom og it, og at man må ha høy kompetanse innenfor begge områder for kunne gi råd til kundene. Com4 tilbyr en rekke tilleggstjenester og har bygd en testlab hvor selskapet tester kundenes IOT-enheter.