Digitaliseringen gir økt kamp om hodene
Det norske konsulentselskapet Webstep melder om god start på 2018, men er redd for effektene av den beinharde kampen om de beste hodene.
Omsetningen for selskapet endte i første kvartal på 174,9 millioner kroner, som er en økning på 8,6 prosent fra samme kvartal i fjor, ifølge selskapets pressemelding om kvartalsresultatet.
Kamp om hodene
En av grunnen til at Webstep-ledelsen er optimistisk med tanke på resten av 2018, er at selskapet nå ser gode effekter av systematisk og vellykket rekruttering.
På den andre siden begynner kampen om ekspertise innenfor digitalisering nå å bli beinhard, noe som vil gjøre det tøffere å skaffe seg og ikke minst å holde på de beste hodene innen digitalisering, fremgår det av pressemeldingen.
Reduserte finanskostnader
Nettofortjenesten for Webstep økte fra 15,8 millioner kroner i første kvartal i fjor til 17,7 millioner kroner i første kvartal i år. En av årsakene til forbedringen er reduserte finanskostnader som følge av en refinansiering i fjerde kvartal i fjor, heter det.
Konsolidert EBITDA i første kvartal endte på 23,9 millioner kroner, som er en svak nedgang fra samme periode i fjor, hovedsakelig på grunn av det som i pressemeldingen beskrives som kalendereffekter.
Webstep ASA ble etablert i 2000 og har i overkant av 400 ansatte i Norge og Sverige.