Vegvesenet og digital salgsmelding vant Bedre stat-prisen
DFØ kårer hvert år en virksomhet eller et tiltak, som har bidratt til god styring og effektiv ressursbruk i staten
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) kårer hvert år en virksomhet eller et tiltak, som har bidratt til god styring og effektiv ressursbruk i staten.
I år var det Vegvesenet som gikk av med Bedre stat prisen, for tjenesten digital salgsmelding.
– Statens vegvesen har spart både innbyggere og forvaltningen for tid og penger ved å gjøre kjøp og salg av bil til en heldigital og sømløs tjeneste for befolkningen. Jeg gratulerer Statens vegvesen med en velfortjent pris, sier Hilde Singsaas, direktør i DFØ, som delte ut prisen under den årlige styringskonferansen forrige uke.
Et godt eksempel
Målet med Bedre stat prisen er å løfte fram gode eksempler, inspirere og dele erfaringer.
Siden digital salgsmelding kom i 2015 er tre millioner kjøretøy kjøpt, solgt og omregistrert på nett.
Vegvesenets siste måling viste også at 80 prosent av brukerne er fornøyde med salgsmelding på nett.
– Det er stas å få denne prisen, og motiverende at innsatsen for å gjøre det enklere for brukerne belønnes på mange vis, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, i en nyhetsmelding på vegvesen.no.