Høstjakt på pc
Én million nordmenn på pc-jakt vil i snitt bruke over 8.000 kroner, ifølge undersøkelse.
Slutten på sommerferien betyr starten på et nytt skole- og jobbår, og er en meget travel periode for bransjen når det gjelder kjøp og salg av PC.
De oppløftende tallene kommer fra en undersøkelse i regi av Elkjøp tidligere i august. 1004 personer ble spurt, og 30 prosent av dem har enten kjøpt PC allerede i løpet av de siste ukene, eller vurderer å gjøre det. Det tilsvarer i overkant av 1,1 millioner nordmenn, ifølge en pressemelding.
- Det antallet stemmer godt med det trykket vi opplever hos oss landet rundt om dagen. Det er faktisk bare julesalget som kan måle seg med perioden vi er inne i nå, sier André Hesselroth, som er salgssjef for data hos Elkjøp.
Undersøkelsen viser også at kundene bruker relativt mye penger når vi først kjøper oss ny pc, i snitt over 8.000 kroner.
Bruker mer penger enn før
- Vi ser at kundene våre bruker mer penger på pc enn de gjorde tidligere, men det er stor forskjell i pris mellom de ulike modellene, sier Hesselroth.
Han forteller at det har vært en rivende utvikling innen bærbare datamaskiner de siste årene, og at ny teknologi som ble lansert for en stund tilbake nå virkelig er i ferd med å sette seg.
- Kundene ser i større og større grad etter såkalte 2-i-1-løsninger, altså modeller som kan brukes både som en tradisjonell datamaskin, men der skjermen kan tas av slik at den også fungerer som et nettbrett. Denne teknologien kom for to-tre år siden og har nå for alvor blitt kjent for folk.
Han trekker også fram fremmarsjen av SSD-harddisker, større fokus på Full HD-skjerm, bedre batterikapasitet og nyere trådløse nettverksløsninger.
Økende interesse for gaming
Undersøkelsen viser også at en av tre nordmenn bruker samme bærbare datamaskin til både spill/gaming og til andre oppgaver.
- Interessen for dataspill er kraftig økende i Norge, og er du skikkelig hekta på gaming er du nok også villig til å investere i en kraftigere maskin. Dette bidrar nok også til at snittprisene øker, sier Hesselroth.