Et langt samarbeid tar slutt
LEDER: Computerworld og DND avslutter 30 års tett samarbeid.
I nesten 30 år har alle i Den norske dataforeningen (DND) mottatt Computerworld som en del av medlemskapet. Det tette forholdet mellom DND og Computerworld har historisk hatt stor verdi for begge parter. Med DNDs medlemsmasse har Computerworld fått tilgang til et stort og viktig publikum for våre annonsører (og selvsagt lesere), mens DND har hatt glede av å kunne tilby en stor merverdi til sine medlemmer.
Men verden forandrer seg. Før jul ble Computerworld og DND enige om at det ikke blir noen ny avtale i 2020. Det skyldes en kombinasjon av flere faktorer. DND er en organisasjon i endring, som ikke lenger ønsker å binde seg til én mediepartner, men heller tilby medlemmene valgfrihet på den fronten. For vår egen del har det vært et dilemma at et stort publikum ikke lenger er tilstrekkelig for å være en attraktiv annonseplattform. Som for resten av mediebransjen er det brukerbetaling som skal finansiere journalistikk i fremtiden, og i mindre grad annonseinntekter.
Det er selvsagt litt vemodig når et så langt samarbeid tar slutt, men samtidig er det viktig å understreke at vi skilles som meget gode venner. Og, vi vil selvsagt fortsatt samarbeide på områder som gir felles gevinst.
Vi håper dessuten også å ha et tett forhold til DNDs medlemmer som lesere av Computerworld. Dette er en gruppe mennesker som i ulike funksjoner er viktig for den norske it-sektoren, og som vi håper og tror fortsatt vil finne nytte i vårt innhold – i bladet, på nett eller på våre konferanser. Hvis du er medlem i DND har du derfor mottatt (eller vil motta) et meget godt tilbud på å bli med videre som abonnent.
Med det ønsker jeg å takke DND for samarbeidet og lykke til videre på ferden. Det er Computerworlds oppfatning at Norge trenger en sterk dataforening for å lose landet gjennom digitaliseringen som står foran oss. Og beskjedent nok håper vi å gi vårt bidrag til det samme.