It-karriere i endring
Tillit, business, teknologi og karriere. ITSMF-konferansen byr på leder- og karrieremat sammen med det tekniske. Fotballmanager Kevin Keegan trekker frem tillit som det viktigste og vanskeligste aspektet med ledelse under sin keynote.
- Det er vel ingen it-folk som jobber ni til fem, det er den gamle måten å jobbe på, begynner Signe Marie Hernes Bjerke, leder i ITSMF Norge.
Hun starter som vanlig showet på Gardermoen, der årets ITSMF-konferanse, som er den 13. i rekken, er i gang.
Temaet i år er "Working 9 to 5 - With ITIL". Nye måter å jobbe på, og muliggjørende teknologi, skal gjøre oss alle mer effektive. Men det er ikke noe som går i boks av seg selv.
- Det krever en ny måte å tenke på, en strukturert tilnærming. Og sannsynligvis også en ny måte å lede på, fortsetter Bjerke.
I år er nemlig sjefene spesielt invitert. De skal få se hva ITSMF kan gjøre, de skal så se at ITSMF er verdt innsatsen.
Fotball og ledelse
Årets keynote holdes av tidligere fotballspiller og manager, og nåværende fotball-legende og sportskommentator Kevin Keegan. Han stiller opp som innbytter Bruce Dickinson, frontmann i metall-bandet Iron Maiden, som er hindret i å delta på grunn av egen sykdom.
- Jeg er erstatter for en skikkelig flott fyr i dag, men jeg tror beskjeden er den samme, sier Keegan.
Han har hatt en lang karriere i fotball, fra spiller på gressmatta til manager på sidelinjen til kommentatorboksen. I tillegg kommer alt som følger med stjernestatusen, fra film til musikk. Mannen har jobbet med mange forskjellige mennesker og selskaper.
Åpningsforedraget er en god start på konferansen. Keegan krydrer med personlige anekdoter til å utdype stikkord om hva han mener er god praksis for ledelse. Han kommer med mange gode poenger. Han griper også fatt i årets tema, og påpeker at i ledelse, så er det ikke noe som heter 9-5 - det er 24 timer i døgnet. Lederen skal være tilgjengelig.
- Det er mange ting som påvirker ledelse. Det viktigste for meg, det er tillit. Uansett hvilke ord du bruker i teambuilding, så må du ikke glemme tillit. Det er det aller viktigste, sier Keegan, og avslutter med en like viktig påminnelse:
- Tillit kan ta år å bygge, men sekunder å miste.
Fortsatt plass til it-folk
Programmet på ITSMF 2015 er godt og variert. Det meste er direkte faglig, men det er også en god del foredrag som tar for seg temaer som business og karriere.
David Cannon fra Forrester tar for eksempel for seg den nye rollen it har fått og vil få fremover i sitt foredrag "The new Role of it", med undertittel "Where is Your Career Headed". Han legger trykk på at bransjen er i stor endring, der teknologi møter og blir en del av forretningen mot det gode gamle it som egen avdeling.
- It blir klemt mellom forretingskrav og konkurranse fra leverandørene. Vi ønsker å vokse på business, men den veksten vil ikke komme fra it, sier Cannon.
- Men vi vil fortsatt at du, den it-profesjonelle, skal utføre arbeidet, betrygger han.
Problemet, eller utfordringen, ligger i at serverteknologi er blitt strømlinjeformet, det leverandører ikke lenger er nødt til å gå via it-avdelingen men i steden kan selge direkte til sluttbrukerne. Den "nye it" krever like mye forretingsforståelse som teknologiforståelse. For å fortsette karrieren innen it i ikke-teknologiske virksomheter, må it-personen bli en forretningsperson, mener Cannon.
De som fortsetter i teknologisporet, vil fortsatt ha en plass, men jobbene vil skifte fra virksomheter til datasenter og kanskje outsourcingselskaper. Og en god del tradisjonelt interne oppgaver vil nok skifte til offshoring.
- Men du som elsker å administrere enheter vil det fortsatt være i jobb. Bare i et datasenter. Eller kanskje tilbake i kjelleren med en mainframe. Men definitivt ikke i virksomhetens frontlinje, sier Cannon.
For å gå videre i karrieren er det dermed behov for å lære nye ferdigheter i løpet av de neste to årene, og endre tankesett fra teknologi til business, mener han.
Jason Frye, teknologidirektør i BMC Software, er inne på mye av det samme som Cannon i sitt foredrag "I.T. Knows Nothing". Han fremhever hvordan den digitale hverdagen, der medarbeiderne er vant til "fantastiske digitale opplevelser" setter nye krav til teknologi på jobben.
- De ansatte krever en fantastisk opplevelse fra t. Og it mister kontroll og taper synlighet til den typen tjenester som er eller begynner som forbruker-orienterte, sier Frye.
Rådet hans er at it-avdelingen må bli en digital plattform for å engasjere brukerne innad i virksomheten.
- Vi må kombinere vår dype teknologiforståelse med en ny dybde i brukerforståelse, foreslår han, og utdyper:
- Gjør det enkelt og attraktivt å benytte tjenester i virksomheten gjennom din egen avdeling. Det viktigste er å levere den opplevelsen medarbeiderne er vant til å få som forbruker.
Lenger enn langt
I år har konferansen byttet til nytt konferansesenter med større saler og bedre plass, det nyåpnede Thon Hotel Oslo Airport. Omlag 550 deltakere, inkludert foredragsholdere, er på plass. Mange har vært med siden tirsdagen, da det ble arrangert workshops.
De nye lokalene fungere stort sett veldig bra, men noen observasjoner ble likevel gjort. Hovedsalen, som på konferansens første dag bare brukes til keynotes på morgenen og fest på kvelden, er bredere enn det er langt. Det gjør det litt vanskelig å følge med på både foredragsholder og presentasjon uten å få kink i nakken. Det var også noen mindre tekniske problemer, som også kan skyldes på at det tross alt er første gangen ITSMF-konferansen (eller i det hele tatt noen konferanse som helst) holdes i det nye hotellet. Utstillingsområdet var også litt trangere enn forventet.
Men alt fungerer bra, og det faglige programmet er virkelig svært godt satt sammen, og den populære kaffebaren er tilbake på plass i år som i fjor. Festmiddagen, inkludert prisutdelinger og underholdning, blir avslutningen på en spennende første dag. Heldigvis begynner torsdagens program litt senere, slik at alle får en sjanse til å hvile mellom slagene.
Konferansen ITSMF "Working 9 to 5 - with ITIL" går 4. og 5. mars på Gardermoen utenfor Oslo.