It-sjefer tror ikke på it-løsninger
It-sjefer forventer at nye it-løsninger har feil og mangler, med misfornøyde kunder og redusert omsetning som konsekvens.
Halvparten av næringslivet mener det er over 50 prosent sjanse for å oppleve uventede feil eller mangler i nye it-løsninger, med redusert kundetilfredshet, tapt produktivitet, økte kostnader og redusert omsetning blant konsekvensene.
Det framgår av en ny undersøkelse gjort for Compuware blant 150 it-sjefer ansatt i noen av de største selskapene i Europa. Blant de vanlige feilene og manglene nevnes sen levering, kostnadssprekk og dårlig integrasjon med eksisterende løsninger.
Seks av ti mener også at nye it-løsninger har dårligere ytelse enn hva leverandørene lover.
Mangler kvalitetssikring
I undersøkelsen svarer 56 prosent av respondentene at de ikke har noe formelt metodeverktøy for å kvalitetssikre nye it-løsninger. En av tre vedgår at deres organisasjon er ineffektive når det gjelder å minske omfanget av feil og mangler.
- Det er overraskende at bedrifter fortsatt fraskriver seg ansvaret for å kvalitetssikre nye løsninger, selv når de ser at kvaliteten på løsningene de investerer i er varierende. IT-sjefen bør se på hvilke erfaringer andre selskaper gjør og selv være mer proaktiv i arbeidet med å overvåke og kvalitetssikre egne it-løsninger, sier Michael Allen, global løsningsdirektør i Compuware.
I den europeiske undersøkelsen svarer 60 prosent at uønsket nedetid gir tapt produktivitet. Kundetilfredsheten lider også, ifølge 78 prosent av respondentene. Hele 47 prosent mente feil eller mangler på IT-løsningen gir uventede kostnader i form av oppgraderinger av maskinparken. Mens 22 prosent mener den totale omsetningen i egen virksomhet blir svekket.