Chrome 7 blir 60 ganger raskere
Grafikkortakselerasjon gjør den kommende nettleseren adskillig raskere enn dagens Chrome-versjon.
Grafikkortakselerasjon i nettleseren er utviklingstrenden for tiden. Både Microsofts Internet Explorer 9 som nettopp ble lansert i betautgave, og Firefox 4 beta som kom for en måned siden, støtter maskinvareakselerert grafikk direkte i nettleseren.
LES OGSÅ:
Rask, raskere, Chrome
Google følger med i utviklingen, og annonserte forrige uke at nye framskritt i GPU-akselerasjon i den kommende Chrome 7 oppnår hastigheter som er 60 ganger raskere enn i Chrome 6.
- Dette systemet velger den grafikk-API-en som er best egnet for hvert operativsystem som Chromium støtter: Windows XP/Vista/7, Mac OS og Linux, skriver Googles programvareingeniører James Robinson og Gregg Tavares på Chromium-bloggen.
API (Application Programming Interface) er et grensesnitt som gjør det mulig for et dataprogram å samhandle med andre programmer.
- Foreløpige tall viser en hastighetsøkning på opptil 60 ganger raskere enn dagens Chrome. Med Google Chromes hyppige lanseringssyklus regner vi med å få disse forbedringene ut til brukerne raskt, skriver Robinson og Tavares.
LES OGSÅ:
3d-grafikk i nettleseren
I tillegg til raske framskritt i Chromes 2d-grafikkytelse, jobber Google også med støtte for 3d-grafikk.
- Vi gleder oss over å kunne gi utviklere rask 2d-grafikk, men vi mener at for å virkelig dra nytte av maskinvareakselerert grafikk må vi gi utviklere tilgang til en programmerbar 3d-grafikkløsning med WebGL, forklarer Robinson og Tavares.
- Med WebGL og 3d-CSS kan utviklere lage moderne spill, imponerende bildegallerier, 3d-datavisualiseringer, virtuelle miljøer og alt mulig annet de kan drømme om.
LES OGSÅ:
En utviklerutgave av Chrome 7 er tilgjengelig nå, og en stabil versjon forventes senere i høst.
Her kan du se en video på YouTube som viser Chromes kommende 3d-funksjonalitet i aksjon.