- Det er ikke klokka som er viktig
Årets ITSMF-konferanse, "Working 9 to 5 - with ITIL" skal rive klokketårnet og erstatte rigide linjestrukturer med tverrsamarbeid og informasjonsmakt for en bedre arbeidshverdag.
Neste uke er det tid for årets ITSMF-konferanse på Gardermoen. I år er det nye lokaler, og konferansen følger eget spor med musikk-inspirert tema. I fjor var det 50-tallet og musikalen Grease, og mange deltakere kledde seg i tidsriktige klær, det var musikk, mye moro - og mye å lære.
I år er det Dolly Partons låt "Working 9 to 5", tittelmelodien fra filmen med samme navn, som har inspirert konferansekomitèen. Undertittel på årets konferanse er "Working 9 to 5 - with ITIL".
- Vi går litt retro i år også. Tanken bak låtvalget er å bryte den rigide virksomhetsstrukturen der klokka er det viktigste parameteret, i motsetning til verdiskapning, forteller konferanseansvarlig Anne Kristine Næss, som i det dagelige er prosess- og prosjektleder i Coop Norge.
Matrise erstatter linjestrukturen
I filmen fra 1980 tar tre kvinner et skikkelig oppgjør med en dårlig sjef. Men det er ikke nødvendigvis det som er saken på konferansen. Isteden skal det handle om å bryte med gamle, utdaterte og rigide tradisjoner der de ansatte har lite å si i egen arbeidshverdag.
Ansatte som får og tar ansvar blir mer produktive.
- Det er en tøysefilm, men det har et alvorlig grunnbudskap. Ansatte som får og tar ansvar blir mer produktive, sier Næss.
Det skal gjenspeiles i åpningsshowet, der den gamle klokkestrukturen rives og erstattes av en fargerik matrise-struktur. Årets konferanse tar nemlig for seg matrisetanken, det at man samarbeider på tvers av linjestrukturer, fagområder og temaer. Men matrisetanken rokker samtidig ved makten.
- Mange virksomheter har kjøpt budskapet, men når de ser myndigheten knyttet til hver rolle, så skriver de ikke under. De ser at de må gi slipp på egen makt, mener Næss.
Trendmessig er det nettopp det som er i ferd med å skje. Informasjon er makt, og jobber man på tvers, så får man tilgang til mer informasjon. Det er matrise. I linkeperspektivet er lederne mest opptatt av det de selv synes er viktig. Og dette er ikke nødvendigvis det samme som fagpersonen er opptatt av.
Samarbeid på tvers, med delegerende, myndighet til den ansatte som opplever et problem som skal løses, er veien å gå for en mer effektiv, produktiv arbeidshverdag - som også styrker kompetanse, informasjons- og beslutningsmakt og trivsel for de ansatte.
- Det er effektivt, og det er utrolig hvor ansvarsbevisste folk er, sier Næss.
Men som nevnt er det ingen enkel oppgave å rokke ved maktens tårn. Derfor er det i år også et eget fokus på å få med seg lederne på ITIL-konferanse på Gardermoen. Det skal bli ekstra godt tatt vare på, bedyrer Næss.
- Vi trenger at lederne forstår hvorfor vi mener dette rammeverket er så mye bedre enn tradisjonelle linjeprinsipper. Det er viktig for oss at de blir begeistret slik at de kan selge det inn på egen arbeidsplass, forklarer hun.
Mer enn 9-5 (og bedre plass)
ITSMF leker ikke konferanse. Her skal det være noe for alle og for enhver fagelig funksjon. Service management er tross alt ikke kun for it-bransjen, men er på vei inn i områder som eksempelvis kundesenter og HR. Rammeverket er det samme - informasjon, delegering og ansvar.
Vi trenger at lederne forstår hvorfor vi mener dette rammeverket er så mye bedre enn tradisjonelle linjeprinsipper.
Den populære konferansen har da også utvidet, og arrangeres i år i det ferske og nyåpnede Thon Hotel Oslo Airport. Her er det plass til mange flere, og det er nå 800-900 sengeplasser for langfartende deltakere. Hvis det blir tid til søvn, altså.
- Vi har et meget tettpakket program, det går nonstop fra tirsdag morgen til torsdag ettermiddag, og det er knapt tid til å sove. Konferansièren er en komiker i norgesklassen, og vi har band som spiller til langt på natt. Når de er ferdige blir det nok godt med fem timers søvn, smiler Næss.
Det handler om en bedre hverdag
- Da vi begynte arbeidet med årets program hadde vi hovedfokus på de små tingene man kan gjøre i hverdagen for å gjøre tjenesteleveransene bedre, begynner nestleder i programkomitèen, Sofi Fahlberg, som utover konferansearbeidet er prosessleder i Jernbaneverket.
Da vi begynte arbeidet med årets program hadde vi hovedfokus på de små tingene man kan gjøre i hverdagen.
Fahlberg og programsjef Dagfinn Krog har gått igjenom enormt mange foredrag siden forrige ITSMF-konferanse i fjor og frem til jul for å sette sammen et spennende program som engasjerer og inspirerer.
På programmet finner vi mange kjente navn i service management-feltet, både fra inn- og utland. Blant andre kommer Rae Ann Bruno for å lede workshops og holde keynote, mens Jason Frye fra BMC og David Cannon fra Forrester skal snakke om hvordan skiftet mot ITIL skjer i it-bransjen og tjenesteverdi.
Det blir også ekspertbesatte paneldebatter, roundtables og workshops av flere typer. Programmet er tettpakket, men komitèen har tatt høyde for dette slik at flest mulig skal kunne få med seg mest mulig.
Har du lyst til å bli motivert til å forandre arbeidshverdagen med alt du har lært, så er det bare å møte opp.
- Hver workshop er på 90 minutter, og holdes tre ganger. David Cannon, er med for første gang i år. Det er lagt inn tid for diskusjoner, og du kan spørre ham om hva du vil, forteller Fahlberg.
Trist for rockere, men bra for sportsfolket er kanskje meldingen om at årets keynote - heavy metal-legenden, forretningsmannen og piloten Bruce Dickinson, frontmann for britiske Iron Maiden - dessverre ble nødt til å avlyse, og fotballmanager Kevin Keegan er innbytter. Temaet hans er ledelseserfaringer fra sin tid som manager.
- Men vi har stående fra Bruce at han kommer neste år, om han er frisk, trøster Fahlberg.
Selvsagt blir det også mange sosiale sprell i år som i fjor, og årene før det. Gjevest blir kanskje festmiddagen på onsdagskvelden, med tilhørende Las Vegas-type show til underholdning, og senere musikk, dans og selvsagt prisutdeling.
Fahlberg legger til at de som ikke er helt nødt til å reise tidlig på torsdagen, gjør vel verdt i å få med seg avsluttende keynote med Eddie Vidal, leder for servicedesken ved University of Miami, Florida.
- Har du lyst til å bli motivert til å forandre arbeidshverdagen med alt du har lært, så er det bare å møte opp på den. Han snakker om hvordan han motiverer medarbeidere, kolleger og får til å endre ting.
- Det blir en god avslutning, avslutter hun.
ITSMF-konferansen "Working 9 to 5 - with ITIL" arrangeres på Thon Hotel Oslo Airport på Gardermoen 4. og 5. mars. Programmet kan leses her, og det er enda ikke for sent å melde seg på.