Dropper ip-telefoni i nytt bygg

Handelshøyskolen BI må bestemme seg for telefoniløsning i de nye lokale i Nydalen i Oslo. Valget er ikke lett.

Publisert Sist oppdatert
Diskusjonene for og i mot ip-telefoni har stilnet. Alle ser ut til å være enige om at internett-protokollen kan være en god og sikker bærer av tale. Forutsetningen er at implementeringen skjer i henhold til "boka".

Men selv om det kan være penger å spare på å gå over til ip-telefoni, opplever ikke leverandørene et rush av bedrifter som vil legge telefoniløsningen over på ip. Regnestykket er komplisert. Mange forutsetninger skal være tilstede for at det skal lønne seg å kaste ut den gamle hussentralen.

Tommelfingerregelen er fortsatt at virksomheter med geografisk spredte kontorer har mest å hente på å gå over til ip-telefoni. Dessuten er ip-telefoni gunstig dersom det ofte skjer endringer i personalet eller en ønsker fleksibilitet med hensyn til hvor den enkelte skal ha kontorplass. Og ikke minst er ip-telefoni et naturlig valg når en bedrift flytter inn i nye lokaler der det er penger å spare på å ikke legge separate telefonkabler.

Stor jobb

Hos Handelshøyskolen BI er alle disse forutsetningene innfridd. Høyskolen har mange avdelinger spredt rundt i hele Norge og i utlandet. Utveksling av vitenskapelig personale med andre universiteter og høyskoler gir hyppige rokkeringer i staben. Og 1. august skal "hovedkontoret" i Sandvika og Oslo-avdelingen samles i splitter nye Campus Nydalen i Oslo.

Likevel har ikke ip-telefoni vært et reelt alternativ. Hos BI står valget mellom å beholde de gamle Alcatel 4400-hussentralene, eller å satse på en mobilløsning fra Netcom eller Telenor Mobil.

Beslutningen må fattes innen utløpet av april. Akkurat i disse dager sitter it-direktør Knut Jørgensrud og leser tilbud så øyet blir stort og vått. Mobil-alternativet kom inn i bildet i siste liten, og BIs it-avdeling har ikke mer enn tiden av veien. Nærmere tusen ansatte og over 20.000 studenter forventer at den nye løsningen skal fungere perfekt i august.

-- Jeg håper på en dårlig sommer, sier Jørgensrud og smiler.

Uansett valg av løsning er det en stor jobb å flytte og reetablere en telefoniløsning for en stor virksomhet som BI.

90 prosent gjenbruk

Utgangspunktet for BIs flytteprosess er 90 prosent gjenbruk av utstyr. Det gjorde at den opprinnelige planen var å flytte hussentralene fra Alcatel fra Sandvika til Nydalen. Nyinvestering i nye ip-telefoner var lite aktuelt.

Det forhindrer ikke at skolene rundt i landet og i utlandet kan knyttes til Nydalen via ip. Planene åpnet også for en eventuell overgang til ip-telefoni ved et senere tidspunkt. Det kan skje ved å gradvis migrere dagens sentraler til ip.

Kablet to ganger

I Campus Nydalen er det lagt to lokalnett. Ett for data og ett for telefoni. Spredenettet er bygget med kategori 7 kabler og doble kategori 6 uttak, ett for data og ett for telefoni. Telestigekablene er kategori 3.

Det er ikke planlagt med gigabit Ethernet helt ut til pc-ene, men det står en gigabit-svitsj i hver etasje.

It-direktør Knut H. Jørgensrud synes det er bra å ha mulighet for å koble telefoner til nettet.

-- Vi var aldri i tvil om at vi skulle legge to forskjellige typer kabler. Jeg angrer ikke på at kabelen ligger der, det er som å ha penger i banken, sier han.

Å satse fullt og helt på trådløst nett var aldri aktuelt.

-- Trådløst er ikke raskt nok. Og foreløpig ikke sikkert nok, sier it-direktøren.

Ifølge Jørgensrud vil Dect, som fortsatt er den mest brukte teknologien for trådløse telefoner, kunne trekke driftskostnadene i feil retning fordi det er tungvint å vedlikeholde "skogen" av antenner som er nødvendig. Dessuten betyr innføring av enda en ny teknologi et nytt område å holde seg oppdatert på.

Må ta hensyn

BI ønsker å ha en moderne it-løsning med størst mulig fleksibilitet. Åpne kontorløsninger for administrativt ansatte, samt vitenskapelig ansatte som flytter mye på seg, krever mulighet for å gjøre raske endringer.

Samtidig er det stor forskjell på teknologi-modenhet hos de ansatte. Noen vil ha det siste og nyeste, som pc-baserte "soft phones", mens andre holder seg til utprøvde løsninger.

-- Vi legger til rette for ny teknologi og lar hver enkelt bli fortrolig med det som er best for dem. Noen av våre forelesere bruker fortsatt transparenter og whiteboard i undervisningen, men scorer likevel svært høyt på studentenes kursevalueringer. Vårt mål er at hver enkelt får mulighet til å bli fortrolig med teknologien og ta den i bruk hvis man ser fordeler ved den, understreker Jørgensrud.

Variasjonene i bruksmønster gjelder også telefoniløsningen. Det gir utfordringer nå i siste runde når mobilløsninger ala Netcoms Trådløs bedrift er blitt et reelt alternativ. Velger BI å gå for en mobilløsning vil de ansatte få tilbud om en pakke som blant annet består av håndfri-sett og holdere til kontoret.

Samme funksjonalitet

En av fordelene med ip-telefoni er at det er relativ enkelt å integrere telefoni-løsningen med de andre it-systemene. Det er ikke like lett med en mobilløsning hvor mye er overlatt til operatøren.

-- Vi er lovt at ingenting av funksjonaliteten blir borte, sier it-direktøren

BI forutsetter at de interne navnelistene legges inn i løsningen slik at det er lett å ringe til kolleger. Og en del av løsningen vil ligge lokalt selv om mye eventuelt overlates til en mobiloperatør.

Sikkerheten og talekvaliteten i en mobilløsning er Jørgensrud heller ikke bekymret for.

-- Kravspesifikasjonen sier at kvalitet og sikkerhet skal være like bra som ved vanlig telefoni. Får vi det, pluss bedre effektivitet og lavere kostnader, er vi på god vei.

I slutten av april får vi vite hva BI har bestemt seg for. Regnestykkene til skolen som utdanner bedrifts- og siviløkonomene viser at ip-telefoni ikke er så opplagt som mange later til å tro.