DuckDuckGo øker 54 prosent
Søkemotoren som ikke sporer deg har vokst betydelig de siste årene. Økt overvåking fra Google og Facebook virker som en årsak.
I 2008 ble DuckDuckGo lansert som en søkemotor som ikke overvåker brukernes søk og flere andre verktøy for å beskytte deres privatliv. Med tiden er søkemotoren blitt betydelig bedre, og det er ikke lenger nødvendig å måtte bruke andre søkemotorer i tillegg på grunn av få relevante treff.
En rapport fra markedsanalyseselskapet Merkle viser at DuckDuckGo nå passerer andre i popularitet. I henhold til rapporten hadde DuckDuckGo en årlig økning på 78 prosent i antall organiske søkeoppslag, mens antallet totale søkeoppslag økte med 54 prosent.
Google gikk to prosent tilbake i organiske søk i første kvartal 2019. Andre, som Bing og Yahoo vokste heller ikke så mye som DuckDuckGo.
– Så sent som fjerde kvartal 2017 utgjorde mobilbruk bare 46 prosent av den organiske søketrafikken, sammenlignet med 56 prosent for Google, sier Andy Taylor som er forskningsdirektør i Merkle.
– Men i 2018 utviklet mobilandelen for begge seg ganske likt, og i første kvartal 2019 sto mobiler for 62 prosent av organisk søketrafikk.
I henhold til DuckDuckGos egne tall, økte besøkene til søkemotoren mye mellom 2017 og 2019. I 2018 hadde de 9 239 676 317 direkte treff, mot 5 915 745 384 året før.