EKSPANDERE: Det norske designsmykkemerket Tom Wood skal ta verden med hjelp av skytjenester.

Tom Wood skal ta verden med ny e-handelsplattform

Digitalisering spiller en helt sentral rolle når det norske designsmykkemerket Tom Wood skal ekspandere fra etablerte markeder i Norge og Japan til helt nye markeder andre steder i verden.

Den nye løsningen til Tom Wood består av en helt ny nettside, en helt ny back-end-løsning, og et kraftig oppdatert ERP-system. Lukasz Papier, CTO i Tom Wood, sier det var nødvendig med en oppdatering.

Den digitale e-handelsplattformen som skal drive den globale ekspansjonen er utviklet i samarbeid med det svenske digitalbyrået Panagora som har spesialisert seg på e-handel. Plattformen kjører i skyen til AWS (Amazon Web Services).

– Tidligere plattformer har utviklet seg i takt med vårt skiftende behov. Med andre ord mange hjemmesnekrede løsninger som i dag fremstår som utdaterte. Det var rett og slett på tide med en omstart for å sikre økt hastighet og fleksibilitet, sier Papier i en pressemelding fra selskapet.

Datadrevet

Bak suksessen til designersmykkene til Tom Wood, ligger et sterkt fokus på data. Målet har vært å sikre kostnadseffektiv lagerstyring og økt fleksibilitet, for å oppnå konkurransefordeler i et marked i stadig endring.

Fredrik Schweinebarth, CTO i Panatagora, understreker viktigheten av å plassere ERP-løsningen i sentrum av endringsprosessen og velge løsninger tilpasset kundens behov.

CTO: Lukasz Papier er teknologidirektør i det norske designersmykkeselskapetTom Wood. (Foto: Tom Wood)

– Skal konkurransekraften opprettholdes må man være forberedt på det uventede. Inkludert teknologiske nyvinninger ettersom det kan endre kundenes forventninger og handelsmønstre, sier han.

Tilpasset det japanske markedet

Tom Wood har også tilpasset seg de spesielle utfordringene som det japanske markedet byr på. Med hjelp av Amazon Web Services er ytelsen optimalisert, og ventetiden for de japanske kundene er redusert. 

Den nye nettsiden ble lansert 16. august, og markerer en milepæl for det norske designeventyret. Selv om e-handelsløsningen er modernisert, er selskapets identitet ivaretatt.

– Det viktigste av alt, er at kundene vi allerede har skal kjenne seg igjen, sier Lukasz Papier.