Fremtidens teknologi sørger for ekte kjærlighet
KRONIKK: Kunder og leverandører tør å ta banebrytende steg sammen når de blir utfordret av innovativ ny teknologi, skriver Gunnar Mørne i Sopra Steria.
Hvorfor er det ikke mer ekte kjærlighet mellom kunder og leverandører? Hva er det som gjør at vår mest foretrukne form for sameksistens er av typen lett positiv, men skeptisk? En doktorgradsoppgave fra BI av professor Peggy Brønn, peker på at en god relasjon mellom kunde og leverandør kan oppsummeres i fire indikatorer: tillit, gjensidighet, forpliktelse og tilfredsstillelse. Litt som når vi snakker ekte kjærlighet.
Gjennom Sopra Sterias kundearbeid ser jeg at både kunder og leverandører ofte har problemer med å komme til bordet og snakke sammen på riktig nivå. Kunder er usikre på hvor mye de kan gi av informasjon om seg selv, og leverandørene klarer ikke lage gode nok analyser av kundens utfordringer. Så da sitter man der og er misfornøyde med hverandre. For selv om målet er ekte kjærlighet, så blir det for ofte med et halvvarmt proforma-ekteskap.
Men i det siste har jeg jobbet mye med helt "bleeding edge"-teknologi. Sopra Steria fikk via et innkjøpsmessig C-moment tilsendt Microsoft Hololens som et av de første selskapene i Europa. Hololens er en høyteknologisk computer i form av en brille. Ved hjelp av brillen kan du lage hologrammer. Og alle som har sett Star Wars vet hva det er. Og også kundesiden har sett Star Wars! Jeg var forberedt på at kundene ville ønske å snakke med oss om mulighetene rundt Hololens, og det ville de. Men jeg var egentlig ikke forberedt på at det skulle ta også andre deler av kundeforholdene til et høyere nivå.
Med Hololens opplever Sopra Steria at vi kan hjelpe kunden å ta nye og spennende steg. Steg som kan gi mer presise behandlingsmetoder innen helse, nye måter visualisere bygg og tegninger sammen i byggeprosjekter, lage enda bedre læringsarenaer for studenter, sammenstille mer og mer variert informasjon, og mye, mye mer. Det sprøyter energi inn i relasjonen mellom kunde og leverandør, samtidig som det skaper nye arenaer for innovasjon. Vi kan møtes i gjensidig verdiskapende samtaler!
Jeg tror det handler om å gjøre seg selv relevant, og jeg tror dette er et gjensidig ansvar for både kunder og leverandører. Så om du opplever at kunden eller leverandøren din ikke lever opp til forventningene, skift fokus!
Sopra Steria kan i hvert fall love at hvis kundesiden kan slippe litt opp på en slipsknute som tidvis er litt stram, så skal vi fortsette å være så relevante som mulig. I tillegg skal vi være så innovative og inspirerende vi bare kan! Dette er relasjonsspesifikke investeringer, og de må begge ta. Akkurat i dag handler det om Hololens - kanskje det i morgen er omstillingsprosesser?
Gunnar Mørne er direktør for it-helse i Sopra Steria.