Enda et tech-selskap kutter ansatte
Nettsalg-gruppen Groupon kuttet i går 500 ansatte.
Saken ble først omtalt på Techcrunch etter at ansatte postet om masseoppsigelsen på sosiale medier, som utgjør 15 prosent av selskapets totale størrelse globalt.
Groupon har selv delt en uttalelse fra administrerende direktør Kedar Deshpande som han ga til ansatte.
– Selv om vi har diskutert behovet for å strømlinjeforme organisasjonen vår som en del av vår strategi for å transformere Groupon til destinasjonen for lokale opplevelser og tjenester, innser jeg at det å si farvel til kolleger vil ramme oss alle hardere enn noen ord på et papir noensinne kan, skriver han.
Synkende salg
Det er ingen tilfeldighet at denne annonseringen kom i går, da Groupon senere på dagen skulle publisere kvartalsrapporten for andre kvartal 2022. I første kvartal 2022 var det 22.2 millioner besøkende som kjøpte minst et tilbud på siden, noe som er under halvparten av kjøp tilbake i 2014.
Det er i hovedsak ansatte i Nord-Amerika som vil møte en oppsigelse, men også hele kontoret til Groupon i Australia.
– Den kjører på en annen plattform enn resten av varevirksomheten, noe som gjør det for kostbart og komplekst å administrere, skriver Deshpande om Australia-kontoret.
Fremover vil Groupon fokusere på selvbetjente tjenester. De vil også redusere sky-infrastruktur og støttefunksjoner ettersom de avslutter migrering til sky.