Norsis frykter økt svindelrisiko med globale leveringsproblemer
Den vanskelige globale leveringssituasjonen for en rekke populære julegaver kan være med på å øke forekomsten av falske nettbutikker og svindel.
I forrige uke advarte Federal Trade Commission i USA om at svindlere høyst sannsynlig ville utnytte usikkerheten rundt den globale leveringssituasjonen frem mot jul. Ifølge en representativ undersøkelse Norsis utførte i sommer, har hele 13 prosent av nordmenn i løpet av det siste året opplevd å betale for et produkt eller en tjeneste i en nettbutikk som de ikke fikk.
– Falske nettbutikker, spesielt utviklet for å lure norske kunder, dukker opp med jevne mellomrom, og volumet av disse øker gjerne nå om dagen, inn mot store handleperioder som Black Week og julehandelen. Butikkene dukker gjerne opp for så å forsvinne igjen etter kort tid, enten når domeneleverandør eller politiet fatter mistanke, eller når svindlerne føler det begynner å brenne under føttene på dem, sier sier administrerende direktør i Norsius, Lars-Henrik Gundersen, i en pressemeldingen.
167.000 falske nettbutikker
Norsis henviser til Virke e-Handel, som også registrerer at omfanget av svindel på nett økt kraftig de siste par årene.
– Etter snart to år med korona har stadig flere forbrukere benyttet nettet til å handle. Det har også ført til at svindel på nett har økt kraftig. En danske undersøkelse i regi av sertifiseringsordningen E-mærket, som tilsvarer Trygg e-Handel i Norge, viser at det alene i siste halvår i fjor dukket opp 167.000 falske web-butikker. Vårt kanskje viktigste våpen i kampen denne type svindel er vår egen sunne skepsis, sier leder for Virke e-Handel, Gerhard Anthun.
– Svindlere på nett er blitt dyktigere til å kopiere kjente merkenavns nettsider. På generelt grunnlag er det også all grunn til å stusse over butikker som har produktnavnet i nettadressen. Råbillige priser bør også få varselklokkene til å ringe, sier Anthun.
– Ikke bruk vanlig betalingskort i nettbutikker du er usikker på
NorSIS oppfordrer alle til å sjekke nettbutikkene de benytter de neste månedene ekstra nøye for å unngå å bli svindlet.
– Det er viktig at forbrukerne er kritiske til nettbutikker og sjekker dem, men også at de alltid bruker kredittkort eller betalingsløsninger med kjøperbeskyttelse, som Paypal eller Klarna, for å betale. Da har du et ekstra sikkerhetsnett, fordi man kan klage og få refundert pengene, eller ikke betale før varen er mottatt og sjekket. Bruker du vanlig bankkort i en falsk nettbutikk, vil som regel disse pengene være tapt, sier Gundersen.