E-handel øker – spås å ta 41 prosent av detaljmarkedet i 2027
I det globale detaljhandelssalget hadde en e-handel en markedsandel på 18 prosent i 2017. Etter nedgang i 2022 øker andelen igjen.
Ny forskning fra Boston Consulting Group utforsker e-handelstrender fra begynnelsen av pandemien til i dag. Salget av netthandel økte med 3 prosent i Europa og 7 prosent i både USA og Asia i 2022.
Global e-handelsvekst forventes å oppnå en sammensatt årlig vekstrate på 9 prosent gjennom 2027 – mer enn det dobbelte av forventet vekst i detaljhandelen på mer moderate 4 prosent.
Under pandemien skjøt netthandelen i været og nesten doblet seg. Da det var over, gikk mange tilbake til sine gamle vaner, og det betydde at det bremset betraktelig. Men nå er trenden brutt, ifølge rapporten Winning formulas for e-commerce growth fra Boston Consulting Group. Den inkluderte respondenter fra 825 selskaper i detaljhandel og forbrukerpakkede produkter.
I rapporten spår BCG at netthandel vil utgjøre 41 prosent av den
globale detaljhandelen, som i 2017 var 18 prosent.
Det betyr imidlertid at en vekst på ni prosent sammensatt årlig vekstrate frem til 2027 ligger under den forrige prognosen på 12–14 prosent som ble laget før pandemien. Samtidig er den høyere enn veksten i fysisk handel, som er fire prosent.