SAMFUNN:

FLERE LADERE: Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen mener at et tilstrekkelig ladetilbud er en nøkkel for at omstillingen skal fungere. (Foto: Petter Haugneland/ Elbilforeningen)

Elbiler dominerer når taxinæringen kjøper nye biler

9 av 10 nye taxier som ble kjøpt i Norge i 2023 var elektriske. I byene Bergen og Stavanger var alle nye taxier i fjor, elbiler.

Salgstall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at 88 prosent av alle nye taxier i 2023 var elektriske. Dette er høyere enn elbilandelen i nybilsalget ellers som var på 82,4 prosent.

Elbilandelen blant nye taxier endte på 100 prosent i Bergen og Stavanger i fjor. 

I Trondheim var elbilhandelen for nye taxier 97 prosent, mens den endte på 90 prosent i Oslo.

Flere ladere

– Det er mange taxier, spesielt i de store byene. At disse blir elektriske bidrar til bedre bymiljø, mindre lokal luftforurensing og det kutter klimagassutslipp, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen i en pressemelding. Nå slår hun et slag for å få flere hurtigladere. Det mener hun er alfa/ omega for at omstillingen skal fungere:

– Vi har flere taxisjåfører som bedriftsmedlemmer, de kontakter oss og er bekymret for om ladetilbudet er godt nok. Nå er viktig at det bygges tilstrekkelig med hurtigladere slik at sjåførene slipper lange ladekøer når de er på jobb sier Bu, og fortsetter:

Elbilandel i nye solgte taxier nasjonalt og i de fire største byene. Tallene er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

– Åpne kommersielle ladestasjoner er viktig, men noen steder bør myndighetene supplere med hurtigladere som er reservert for taxier.

Det offentlige stiller krav

Mange av fylkeskommunene har vedtatt en tidsfrist for når alle taxiløyver skal være elektriske. Kravene gjelder i hovedsak for personbiler, men har noen unntak.

Først ut er gamle Hordaland fylke. Der skal alle taxiene være elektriske 1. april i år. Kravet utvides til Sogn og Fjordane 1. april 2026. I Oslo gjelder kravet fra 1. november 2024, mens i Buskerud, Akershus og Østfold er det 1. oktober i 2027 som gjelder.

Lignende krav er stilt i Trøndelag, Nordland og Rogaland.

Bu er overbevist om at flere elektriske taxier er bra for både sjåfør og passasjer:

– Sjåførene kutter i sine klimagassutslipp og sparer drivstoffutgifter, mens passasjerene får en mer behagelig reise, sier hun. 

 

Sjåførene kutter i sine klimagassutslipp og sparer drivstoffutgifter, mens passasjerene får en mer behagelig reise

Christina Bu, Elbilforeningen