Nordmenn kjøper dyrere mobiler
Nordmenn blir stadig mer kravstore både på mobiltelefoner og annen elektronikk.
Dette fremgår av halvårstallene som Stiftelsen Elektronikkbransjen nå har lagt frem.
– Et godt halvår, fastslo administrerende direktør Jan Røsholm i Elektronikkbransjen etter å ha fortalt at den norske elektronikkbransjen samlet hadde en salgsvekst på sju prosent målt i volum og hele 14 prosent målt i verdi i første halvår i 2017.
Disse tallene refererer til en sammenligning med tallene for første halvår i 2016.
– Vi kjøper både flere og dyrere varer, fastslo bransjedirektøren.
Vil ha flaggskip
Mobiltelefonbransjen hadde riktignok bare en beskjeden vekst i antall solgte enheter. Her var veksttallet tre prosent. Men målt i salgsverdi økte mobilsalget i Norge i første halvår i år med hele 16 prosent.
Med tanke på at mobiltelefonsalget hadde en liten nedgang i fjor er bransjen glad for å se at dette nå er snudd til vekst igjen.
– Nordmenn velger flaggskipsmodellene når vi kjøper mobil, og den trenden fortsetter i 2017, sa kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen da halvårstallene ble lagt fram.
Hun måtte riktignok medgi at Apples tall ikke er med i mobilstatistikken som nå er lagt frem, ettersom Apple ikke oppgir salgstall brutt ned på de enkelte landene.
– Men tallene gir likevel trolig et ganske riktig bilde av trenden, fastslo Ottemo.
Stor vekst i smartklokker
Smartklokker og aktivitetsarmbånd er produkter som er nært beslektet med smartmobiler og som er i mer eller mindre konstant kommunikasjon med brukerens mobil. På dette området har veksten vært formidabel.
Salget av aktivitetsarmbånd vokste med 50 prosent i første halvår i 2017 sammenlignet med første halvår i fjor og endte på 440.000 enheter.
Smartklokkesalget økte enda mer, med 60 prosent. Ifølge Elektronikkbransjen ble det solgt 320.000 smartklokker i Norge i første halvår.
Elektronikkbransjetallene viser at det det er aldersgruppen 30-39 år som er ivrigst etter å gå til anskaffelse av smartutstyr.
DAB-vekst
35 prosent av alle nordmenn sier de har kjøpt ny DAB-radio i første halvår i år, mot 19 prosent i samme periode i fjor. I antall enheter utgjør dette 1,84 millioner solgte DAB-radioer i første halvår. Salgsveksten har naturligvis sammenheng med at slukkingen av FM-nettet nå er i kommet langt i mange deler av landet.
Derimot er salget av VR-briller foreløpig beskjedent. To prosent nordmenn sier de har kjøpt VR-brille av ett eller annet slag i første halvår i år.