Expert smyger i gang i Sverige
Eletronikkjeden Expert er tilbake etter svenskekonkursen i 2012. Nå blir det først nettsalg under merkenavnet Power.
Det har vært kjent en stund at Expert ønsker å komme seg tilbake i det svenske markedet. Allerede i fjor vår skrev svenske Computerworld at Expert rustet seg opp til et comeback i Sverige. Planen var å ha 450 millioner svenske kroner i omsetning i 2017.
Nettbutikk først
I disse dager er planene blitt mer konkretisert gjennom at det skal etableres en webbutikk under merkenavnet Power i løpet av første kvartal. Dette har Expert informert leverandørene om skal vi tro Computerworld Sverige.
– Det er en veldig forsiktig lansering, og jeg kan bekrefte at det kommer til å skje i løpet av første halvår. Vi har planer om å åpne butikker også, men det er lengre frem i tid, forteller Experts norske konsernsjef, Ronny Blomseth, til Computerworld Sverige.
Tapte fire milliarder
Frem mot 2015 tapte Expert to milliarder kroner på fire år. På det tidspunktet måtte eierne konvertere lån og skyte inn mer kapital samtidig med at DNB etterga noe gjeld. Ronny Blomseth var frem til 2012 sjef i Elkjøp før han gikk over til Expert.
I Sverige har de nå rekruttert Elgigantens tidligere telekomsjef Robert van Toor som blir nabolandets sjef. Van Toor blir altså sjef for Power og Blomseth forteller til Computerworld Sverige at Power vil skille seg ut fra de tidligere Expertbutikkene. Varemerket Expert blir ikke å se i Sverige.
– Nei, vi har etablert Power i Finland og Danmark. Nå skal vi etablere det i Sverige. Det er noe annet enn Expert. Det er snarere en elektronikk-kjede av samme type som Elgiganten og Media Markt, forteller Ronny Blomseth.