GA SUKSESS: Gode fordeler og muligheten til å opptjene en rabattsaldo som monner har vært nøkkelen, i tillegg til at kundeprogrammet er enkelt å forstå, forteller Lars Erik Viflat, som leder arbeidet med CRM og kundeopplevelser på tvers av Norden i Power.

Slik skapte de kundelojalitet på rekordtid

Ett nytt rabattprogram ga kundesuksess for Power.

Publisert

Det tok knappe to år fra Power først tok i bruk rabattprogrammet Mypower til de hadde bygget opp en medlemsbase på over 1,9 millioner medlemmer på tvers av Norden. Nå er det lojalitetskundene som står for nesten halvparten av omsetningen til elektrokjeden.

- I november kjørte vi vår første kampanje med ekslusiv rabatt for Mypower-kundene, og i løpet av helgen fikk vi over 15.000 nye Mypower-medlemmer i Norge. Det er ny rekord for oss, sier Lars Erik Viflat, som leder arbeidet med CRM og kundeopplevelser på tvers av Norden i Power.

Han er en av motorene bak elektronikkjedens lojalitetsprogram.

- Vi bygget opp Mypower på rekordtid da verden stengte våren 2020. På veien var vi innom mange ideer, og vi endte på en løsning som vi mener er bransjens beste og som har kunden i fokus. Det er ikke mange lojalitetsprogrammer som gir deg en opptjening på to prosent i fremtidig rabatt hver gang du handler, og det har kundene fått øynene opp for, forteller han i en pressemelding fra selskapet.

Står for halvparten av omsetningen

Viflat forteller at lojalitetskundene i snitt handler 3-4 ganger i året mot 1-2 ganger hos kunder som ikke har meldt seg inn, og at de nå står for halvparten av Powers omsetning i Norge.

- Gode fordeler og muligheten til å opptjene en rabattsaldo som monner har vært nøkkelen, i tillegg til at kundeprogrammet er enkelt å forstå. Du får to prosent i fremtidig rabatt og ferdig med det. Vi har hørt om kunder som har handlet alt hos oss i en periode, og så cashet ut en komfyr gjennom saldoen sin i etterkant. Så det er faktisk store summer å hente for kundene, sier han.

Han mener alt for mange lojalitetsprogrammer har innviklede vilkår og for dårlige fordeler.

- Skal man klare å skape lojale kunder, så må man sette seg selv i kundens sko. Klarer man både å skape en lojalitet gjennom god kundebehandling og et belønningssystem, vil kundene i større grad velge oss når de skal handle. Og det kommer jo både selskapet og kundene til gode. At vi har en avmeldingsrate på under én prosent er en bekreftelse på at verdsetter konseptet, sier han i meldingen.