Har du hørt om Gnome?

Det har sannsynligvis Groupon også, men velger likevel å bruke navnet til det kjente friprog-prosjektet for sitt nye POS-produkt.

Publisert Sist oppdatert

Gnome er et kjent navn for de aller fleste i it-bransjen som en eller annen gang har installert, utviklet for eller jobbet med GNU/Linux, BSD eller Solaris. Nå må prosjektet forsvare seg mot retail-leverandøren Groupon.

Friprog-Gnome

For de som ikke vet, er Gnome et (på alle måter) gratis vindus-basert brukergrensesnitt for Unix-aktige operativsystemer, og det har vært under utvikling i omlag 17 år. Det er med andre ord ikke noe nytt fenomen.

Gnome er i dag (og har lenge vært) standard tilgjengelig i populære GNU/Linux-distribusjoner som Redhat Enterprise, Suse, Mint, Fedora og Debian. Grensesnittet er åpen kildekode, og utviklet på det like åpne rammeverket GTK+.

Det ble registrert som eget varemerke i 2006, og er nå på tredje versjon.

«Operativsystemet» Gnome

Tidligere i år introduserte amerikanske Groupon sin egen Gnome. Groupons versjon er et «nettbrettbasert operativsystem der butikker kan samordne og kjøre all drift», som Groupon-direktør Eric Lefkofsky kaller det.

Produktet inkluderer POS, og lar butikkene opprette «sanntids-kampanjer», samt integrere mot regnskapsprogrammer, sosiale medier, CRM og varebeholdning og som kan lese av kuponger og rabatter via blåtann, strekkoder og den slags. Tanken er at det skal være et alt-i-ett system for Groupons brukere.

Naturlig nok mener Gnome-prosjektet at Groupons nye produkt faller litt vel nære treet, og har ifølge en melding på sine nettsider pent bedt Groupon om å velge et annet navn på produktet sitt. Men det ville selskapet ikke, og har isteden levert flere nye varemerkesøknader med forskjellige varianter av Gnome-navnet (G-nome, G.nome og Gnome).

Til kamp for (fri)varemerket

Totalt har selskapet levert 28 varemerkesøknader, og Gnome er i ferd med å forbrede å utfordre ti av dem innen 3. desember i år. Som det heter i meldingen på Gnome.org er det «skandaløst å bruke Gnome-navnet til en propritær programvare» og at denne er «antitetisk til de fundamentale tankene bak Gnome-samfunnet, friprog-samfunnet og GNU-prosjektet».

- Vi gir ikke opp, men vil kjempe mot deres bruk av navnet som vi har etablert over de siste 17 årene for å gi brukere opver hele verden friprog-løsninger av høy kvalitet, skriver Gnome-leder Tobias Mueller.

Gnome-prosjektet samler derfor inn penger for å utfordre Groupons litt unektelig snodige valg av navn for POS-produktet sitt, og har kommet frem til at de trenger 80.000 USD (litt over en halv million kroner) til forsvaret.

Prosjektet får støtte av flere i friprog-miljøet, blant andre Fedoras Matthew Miller og Debians Lucas Nussbaum.

- Dette juridiske forsvaret handler ikke bare om å beskytte varemerket Gnome; det handler om å påpeke overfor næringslivet at [åpen programvare] kan og vil forsvares. Ikke bare når det gjelder det aktuelle prosjektet, men av friprogsamfunnet som helhet, skriver Nussbaum.