Første kvartalstap på tre år
Inntektene falt fem prosent, og Microsoft sier årsaken er Nokia-oppkjøpet til 61 milliarder kroner i fjor.
Kvartalsrapporten fra Microsoft, det fjerde i selskapets regnskapsår, viser tap på 26 milliarder kroner, mot et overskudd på 37,5 milliarder kroner tilsvarende periode i 2014.
Resultatet landet på omlag 181 milliarder kroner, en nedgang på fem prosent. Det er flere årsaker til nedgangen, og det ingenting som tyder på at nedgangen skal fortsette, selv om Windows 10 skulle floppe.
Nokia trekker ned
Det opplagte er Nokia-oppkjøpet til omlag 61 milliarder kroner ($7,5 milliarder dollar). Riktignok økte salget av Windows Phones, men inntektene gikk ned på grunn av økt salg av rimeligere Lumia-enheter.
Også inntekter fra Windows til PC-produsenter gikk ned med 22 prosent, etter selskapet avsluttet støtte for det nå 13 år gamle operativsystemet, skriver Computerworld USA.
På den annen side har hybrid PC-ene Surface Pro 3 og Surface 3 blitt godt mottatt, og har solgt godt. Inntaktene fra Surface er doblet siden tilsvarende periode i fjor, til omlag 7,2 milliarder kroner. Det er lenge siden underskuddet på 7,3 milliarder kroner i 2013 grunnet kjølig mottakelse av den originale Surface og Surface Pro maskinene.
Sammen med inntekter fra Xbox landet resultatet for PC- og konsoll-divisjonene på omlag 15,5 milliarder kroner. Selskapet har blant annet solgt over 1,4 millioner enheter av det nye Xbox One-konsollet.
Også Office har økt, med tre millioner nye privatkunder på Office 365 i løpet av kvartalet (ti millioner i løpet av regnskapsåret), til totalt 15,2 millioner abonnenter.
Windows 10 og jobbkutt
Microsofts nyeste operativsystem skal etter planen gå live 29. juli, med "gratis" oppgradering for kunder som er på Windows 7 og 8.1 i dag. Planen er Windows 10 på over en milliard enheter i løpet av to år.
Konsernet har også nylig gjennomgått en ny runde med oppsigelser, og det siste var at 7.800 stillinger fra smartmobil-divisjonen skal kuttes. Microsoft overførte dessuten en rekke medarbeidere fra Bing Maps til Uber, og har solgt deler av reklame-gruppen til AOL.