I gang med mobil-reklame
God eller dårlig nyhet for Windows Mobile-brukere?
Fra i går åpnet Microsoft for å tillate annonsører å vise bannerannonser på mobiltelefoner, for brukere av Windows Live Messenger og Windows Live Hotmail.
Det er i første omgang brukere i Frankrike, Spania, Storbritannia og USA som vil få se banner-annonser når de benytter Microsofts epost- og tasteprat-tjenester.
Google kom med en lignende melding i april. Det ble da klart at AdWords-anonsører fikk vise banner-anonser, og ikke bare tekst-annonser, på mobilen. Også Yahoo, AdMob og AOL-eide Third Screen viser nå bannerannonser på mobilen.
Venter stor vekst
Microsoft planlegger også å åpne for annonser basert på nøkkelord i Live Search Mobile, trolig fra i høst. Windows Live er tilgjengelig for mobil-brukere i 49 land.
Foreløpig er markedet for mobil-annonsering ikke så stort, men det vil endre seg fort, tror Microsoft.
- Bare 150 millioner av den milliarden mobiltelefoner som ventes solgt i år kan vise innholdsrik reklame. Men dette tallet vil fort dobles og tredobles. Om få år vil 400-500 millioner av nye telefoner som selges kunne motta lyd- og bildereklame, sier Robbie Bach, Microsoft-direktør i underholdnings- og utstyrsdvisjonen.