Bedrifter er usynlige på nett
Nettsidene til norske selskaper svikter på helt elementære punkter for synlighet hos søkemotorer.
Dynamicweb, som selv lever av søkemotoroptimalisering, mener at så mange som 68 prosent av bedriftene i sin egen undersøkelse ikke har fylt ut tittel, metadata eller beskrivelse for sine nettsider. Dette gjør dem i utgangspunktet ”usynlige” for søkemotorene.
I undersøkelsen er selskapene delt inn i to grupper, basert på hvordan de med deres content management system (CMS) arbeider med titler, beskrivelser og metadata på sine nettsider. De som arbeider minst med søkemotoroptimering utgjør 68 prosent, mens 32 prosent utnytter potensialet i stor grad, mener Dynamicweb-
- Å la være å fylle ut data, er helt enkelt ikke bra nok. Det er faktisk det samme som å ikke registrere seg på Gule Sider eller ikke å være listet i den lokale telefonkatalogen, og det er jo ikke noe man betviler verdien av, sier daglig leder Morten Kaspar Gudmundseth i Dynamicweb Norge AS.
Selskapet anbefaler alle om alltid å fylle ut følgende punkter:
Tittel
Tittelen angir den tekst, som for eksempel Google gjør om til en link til den aktuelle siden. Den utgjør den absolutt viktigste optimaliseringskode på en side. Dynamicweb anbefaler at en tittel skal maksimalt ha 60 tegn (5-9 ord). Start alltid tittelen med det primære nøkkelordet (det artikkelen eller spørsmålet handler om) og tilføy 4-8 ord som gir brukeren på søkemaskinen lyst til å klikke på linken.
Beskrivelse
Beskrivelse av siden er den tekst som vises på for eksempel Google under linken til siden. Det er viktig at teksten er kort og presis slik at den selger sidens budskap.
Metadata
Metadata gir mulighet å angi en beskrivelse av den enkelte siden slik at søkemotoren selv ikke må gjette seg til innholdet på den. Dynamicweb anbefaler å bruke 5 til 7 relevante ord per side som metadata.