Ryanair stenger i tre døgn

For å oppdatere it-systemene stenger Ryanair sine webbutikker i hele tre døgn.

Publisert Sist oppdatert

Ryanair, som flyr blant annet fra Torp i Norge, vil stenge nettsalget i hele tre døgn. Ifølge selskapets pressemelding er det for å oppdatere bookingsystemet fra sitt Open Skies-system til et New Skies-system. Begge leveres av Navitaire.

Selskapet vil selv ikke gi detaljer om oppgraderingen, men den vil sannsynligvis tilpasset kravene til Office of Fair Trading. Ryanair har fått kritikk for å fremstille kampanjeprisene som riktig, uten at skatt og avgifter legges inn. Dette er å gi feil informasjon, mener OFT.

Ifølge Computerworld UK er det en ekstrem lang tid å stenge en webløsning i hele tre dager. Ikke minst fordi online-booking er den eneste måte å bestille billetter på. Ifølge avisa vil det bety et gedigent tap for selskapet.

Men en blogger mener Ryanair gjør en fornuftig vri ved å ta god tid.

- Alt for ofte prøver flyselskaper å holde det gamle systemet lengst mulig åpen mens de installerer et nytt. Det kan føre til store problemer, og bety at hele prosessen varer mye lengre. Det frustrerer kundene ytterligere, skriver bloggeren TOLtommy i en kommentar.

Ryanairs booking vil være nede fra sent på kvelden 22. februar til sent på kvelden 25. februar. Fra Torp flyr Ryanair til 12 destinasjoner, blant dem London, Barcelona, Milano og Dublin.