Epson med nytt partnerprogram
Epson forsterker den indirekte salgsmodellen gjennom et nytt partnerprogram. Satsingen skal hjelpe kanalpartnerne med å overbevise om at størrelsen faktisk teller og at blekkteknologi er fremtidens utskriftsteknologi.
– Vi selger ikke direkte og forsterker nå satsingen på kanalpartnerne våre gjennom betydelige investeringer i før- og ettersalgsstøtte, sier Jon Dahl, Business Sales Manager i Epson Norge, i en pressemelding fra selskapet.
Business Plus heter programmet for partnere, og som omfatter produktkategoriene display, kontorskrivere og skannere. Det inneholder alt fra strategisk forretningsplanlegging og produktopplæring med Epson til markedsføringspakker og salgsstøtte. Epson har også utviklet en ny webportal for enkel tilgang til materiell og ressurser.
Størrelsen teller
Programmet har spesielt fokus på projektorer og blekkskrivere for å skape ytterligere vekst og lønnsomhet for kanalpartnerne. Ifølge analyseselskapet DMR var Epson klart største projektoraktør i det norske forretningssegmentet i fjor med markedsandel på 34 prosent.
– Vi har fortsatt store vekstambisjoner fordi bildestørrelse har stor betydning for samhandling, konsentrasjon og læring i møte- og undervisningsrom. Projektorer koster dessuten vesentlig mindre enn flatskjermer med tilsvarende bildestørrelse. Dette skal vi nå enda sterkere hjelpe partnerne med å overbevise kundene om, forteller Dahl.
Fremtiden er blekk
Ifølge Epson er den kanskje største muligheten for partnerne å få flere virksomheter over fra laser- til blekkskrivere som del av miljøarbeidet. Blekkskrivere har opptil 96 prosent lavere strømforbruk, 99 prosent mindre miljøskadelig avfall og er opptil 3,5 raskere enn sammenlignbare laserskrivere.
Ifølge Dal er det fortsatt laserskrivere som er mest utbredt i næringslivet, men med få muligheter for videre utvikling er de kraftig forbigått av blekkskriverteknologien.
– Laser versus blekk kan høres ut som et lite interessant tema, men det handler om miljøregnskap og bunnlinje, avslutter Jon Dahl.