DIGITALISERING:

MENNESKENE: Forretningen, og ikke minst menneskene blir en stadig mer sentral del av leveransene til den tyske teknologigiganten SAP. (Foto: Anders Løvøy)

ERP må forankres i forretningen og menneskene

Å flytte et ERP-system til skyen handler i stadig mindre grad om teknologi, er budskapet fra SAP-toppsjef.

Publisert

Uwe Grigoleit er europasjef for kundeevolusjonsprogrammet til en tyske teknologigiganten SAP. Han var nylig i Norge i forbindelse med den nordiske brukerkonferansen til SAP. En konferanse som samler it-ledere i flere av Norges største virksomheter.

Til Computerworld legger han vekt på at ERP, virksomhetens sentralnervesystem, i dag handler mye mer om mennesker enn om teknologi. En utvikling som har skutt fart med skyen og den raske innovasjonstakten innfor blant annet kunstig intelligens.

Å flytte forretningssystemer til skyen er komplekst. Hva kjennetegner de kundene som lykkes ?

— Alle ERP-prosjekter er en transformasjonsprosess. Å mestre transformasjon av forretningen er en nøkkel for å lykkes, sier han.

— Det er grunnen til at vi har engasjert oss kraftig i brukergrupper. Vi har utviklet et eget Transformation curricilum som skal hjelpe dem med å se forretningssiden.

— Uten buy in fra forretningen, blir det et rent teknisk prosjekt, og da kan det være vanskelig å høste de økonomiske gevinstene man er ute etter. Det er når man kan indentifisere forretningsverdiene prosjektene virkelig kan bli vellykket, sier han.

Forankring viktig

Hvor i organisasjonen er ERP-beslutninger forankret? Henger forankringen sammen med de som lykkes godt?

— I dagens moderne verden er beslutningen om ERP sammensatt. Den gjøres ikke lenger bare i it, men gjennom et samarbeid mellom it og forretning. En CFO har en viktig rolle, men også forretningsenhetene. Alt må være koblet sammen, sier han.

Han vil ikke kalle det et direkte rødt flagg dersom beslutningen bare tas av it, det avhenger av hvordan it-funksjonen er sammensatt. Forretningsforståelsen må uansett inn i prosessen.

— Hvis prosessen er rent it-drevet og teknisk er fordelene lavere enn hvis det er i tråd med forretningen, sier han.

Menneskene

Grigoleit trekker også fram at moderne ERP i økende grad handler om å få med seg brukerne. Endringsdimmensjonen blir bare viktigere i årene som kommer, tror han.

— Hvis vi ser tilbake, ble ikke mennesket sett nok på i mange ERP-prosjekter. Det er en viktig grunn til at prosjektene ikke klarte å levere på forventningene.

— I SAP kjøpte vi ved starten av året et selskap som tilbyr programvare som plukker opp og tar med brukerne. Dette er en løsning vi har lagt til i porteføljen til SAP, fordi vi ser at vi trenger å gjøre mer. Særlig i lys av at innovasjonen går så fort, sier han.

— Moderne løsninger tilbyr så mye i form av automasjon og innovative verktøy at brukerne i mange tilfeller ikke vet om det en gang, sier han.

— Derfor er både onboarding og trening så viktig.

Norden langt framme

Hvordan opplever du Norge sammenlignet med resten av Europa?

— Norden er alltid langt fremme. Vi ser typisk flere innovative kunder, senest i kvartalsfremleggingen til SAP ble det vist til innovative norske selskaper, sa han med henvisning til en kontrakt SAP har inngått med Equinor.

— Generelt ser vi i Norden en åpenhet i å flytte last til skyen, noe som er helt i tråd med vår strategi, sier han.

Mer åpenhet

Nylig annonserte Oracle at deres database ble tilgjengelig som en integrert del av flere sky-plattformer enn egen. Google har gjort lignende annonseringer, og alt tyder på at vi er på vei mot en mer hybrid og åpen virkelighet. Grigoleit mener denne utviklingen passer deres kunder godt:

— Vi er overbevist om at åpenhet mellom sky-leverandørene er nødvendig for våre kunder. Det er også grunnen til at vi er for utviklingen vi ser i retning av mer åpenhet i skyen, sier han.