Rekordresultat fra Evry
Med en omsetning på NOK 12,2 milliarder leverte Evry en normalisert EBITA på NOK 1,3 milliarder, noe som gjør at selskapet kan sprette champisen for sitt beste resultat noen sinne.
Økt markedsfokus og en rekke forbedringstiltak skal ha bidratt til å styrke Evrys resultatet i 2016. Med en total omsetning på NOK 12,2 milliarder leverte Evry en normalisert EBITA på NOK 1,3 milliarder i 2016 som er det beste resultatet i selskapets mer enn 50-årige historie. Det skriver Evry i en pressemelding.
Det normaliserte EBITA resultatet på NOK 1.322 millioner i 2016 skal være en betydelig forbedring, og resultatet skal representere en vekst på 62 prosent sammenlignet med 2015.
Kontantstrømmen i 2016 var rekordhøy og målt ved «cash conversion» endte den på 108 prosent, en økning fra 98 prosent fra ett år tidligere.
Høster fruktene
Ifølge pressemeldingen ser Evry nå effektene av de forbedringstiltakene som ble iverksatt gjennom 2015. Dette gjelder blant annet en forenklet organisasjon med økt kunde- og markedsfokus, forbedret leveransekvalitet og høyere effektivitet. Evry avsluttet 2016 med en «all-time-high» ordrereserve på NOK 20,8 milliarder. I sum har forbedringstiltakene bidratt til at Evry i 2016 fikk en normalisert EBITA margin på 10,8 prosent mot 6,3 prosent året før.
- I sum har 2016 vært et meget godt år for Evry. Vi må likevel erkjenne at vi må legge listen enda høyere for å bevare og styrke vår posisjon i et krevende marked. Både markedet og kundenes forventninger endres raskt. Tidligere kom kundene med klare bestillinger, tydelige behov og spesifiserte krav. I dag er usikkerheten større til hvor den teknologiske utviklingen går, og kunder søker i større grad råd om hvordan digitale løsninger kan skape bedre tjenester og økt konkurransekraft. Evry besitter betydelig teknologikunnskap som vi i enda større grad må kobles med strategisk forståelse og innsikt, sier konsernsjef Björn Ivroth i meldigen.
- Utfordringen for Evry i årene fremover blir å sikre en lønnsom vekst. Endringsviljen og prestasjonene i 2016 gir oss grunn til å tro at denne ambisjonen er realistisk, sier Ivroth videre i meldingen.
Vekst og utvikling
Omsetningen i 2016 ble NOK 12,2 milliarder. Den organiske veksten for året under ett viste en nedgang på 0,9 prosent men det var en klar positiv trend gjennom året med en organisk vekst på 1,5 prosent i andre halvår, og 2,2 prosent i årets siste kvartal. Dette er et resultat av at Evry gjennom 2016 har vunnet flere store og strategisk viktige kontrakter med store norske og svenske selskaper innenfor både privat og offentlig sektor, samtidig som selskapet har opprettholdt og ytterligere forsterket sin posisjon innenfor SMB markedet, heter det i meldingen.
- Digital transformasjon er på agendaen i alle bransjer og sektorer. For Evry betyr dette store muligheter for vekst og utvikling. Vår utfordring blir å møte behovet til kundene og markedet med kunnskap, innsikt og fremsynthet. Veksten fremover kommer ikke innenfor tradisjonell it, men fra digital virksomhetsutvikling, sier Ivroth.