IT-barten: ExBeardis stikker rett i tet
Innsamlet beløp rundet 25.000 kroner innsamlet første uke.
November, eller Movember for de som er med på moroa, er tiden for årets mest uhøytidelige konkurranse i bransjen – IT-barten. Da gror vi bart, og samler inn penger til menns helse – et tema der vi menn selv er vår verste fiende. Vi er ikke så gode til å følge med, eller ta tegn på alvor.
Pengene går til forskning på prostatakreft, og oppmerksomhet omkring mentale helseproblemer hos menn. Temaet har kanskje aldri vært viktigere enn akkurat nå, på halen av halvannet år med isolasjon på hjemmekontor.
Uansett – en gang i året tar it-bransjen et krafttak, dyrker et hårfint lag på overleppa, og se hvem som klarer å samle inn mest penger til den gode saken.
Rett i tet
Som vanlig starter det hele med et smell, grunnlaget ble lagt ved at all eventuell gammel hårvekst i ansiktet ble fjernet, så fjeset er groomet og klart. Med blankt fjes første november var et knippe lag klare for å dyrke hår på overleppa og starte innsamling til Movember.
Ved første ukeslutt har fjorårets nest beste lag, fra Experis, stukket rett i tet. Deres bartelag ExBeardis samlet inn 9.600 kroner første uke. Men både Knowit Amende og Forse stiff upper lip halser etter med hendoldsvis 5.300 og 4.630 kroner. På plassene bak følger Sopra Steria og Accenture hakk i hel.
Det er imidlertid svært tidlig i løpet, og det er mer enn nok tid til å melde på lag og blande seg helt inn i tetstriden. Og uansett er det fullt mulig å melde seg på bare for å være med på moroa. Computerworld har også et eget bartelag, som er omtrent like lite imponerende som det tynne laget med dun på overleppa til lagkapteinen. Men artig er det likevel.
Den aller største hvert år
Helt fra første år har it-barten vært den aller største utfordringen i Movember, og samlet inn mer penger enn alle de andre norske utfordringene til sammen. Mye tyder på at vi klarer det kunststykket i år også, men det er langt igjen – vi har bare så vidt startet – så det er bare å holde trøkket oppe.