Utdanner egen kompetanse i et støvsugd it-marked
I samarbeid med Nav rekrutterer Experis unge mennesker i Nav-systemet til et opplæringsprogram for å få dem ut i it-jobb.
Når it-bransjen sliter med å finne kompetansen de mangler i markedet, setter Experis Academy inn egne tiltak for å fylle gapet.
– Markedet er støvsugd for it-kompetanse. Derfor velger vi å investere i en gruppe mennesker vi har tro på, for å bygge den kompetansen vi ser at næringslivet trenger, sier Marko Valsamidis, leder for Experis Academy i en pressemelding.
Bransjen for it, teknologi, media og kommunikasjon fortsetter å være blant bransjene som har størst behov for folk, ifølge Manpowergroups arbeidsmarkedsundersøkelse for fjerde kvartal. Den siste undersøkelsen viser at hele 51 prosent av bedriftene i bransjen forventer å ansette flere i kommende kvartal. Trekker man fra bedriftene som skal nedbemanne og justerer for sesongvariasjoner blir netto bemanningsutsikter +41 prosent.
Stort og ubrukt potensial
– Det er mange dyktige, engasjerte og ambisiøse mennesker i Nav-systemet, men som av en eller annen grunn ikke får seg en jobb de trives med. I dag er det dessverre slik at hvis du vil ha en it-jobb må du ta en it-utdannelse som tradisjonelt tar minst tre år. Vi vil bane vei for at folk enklere kan få seg en relevant jobb i denne bransjen, sier Valsamidis.
Ideen til programmet startet i det små i 2019, da Nav inngikk et samarbeid med den frivillige bevegelsen Lær Kidsa Koding. Her fikk Nav-registrerte ungdommer opplæring og jobb som kodeinstruktører for barn. Dette ble etablert som et prosjekt i områdesatsingen i Oslo, under Delprogram sysselsetting.
Vi klarer ikke bygge den type opplæring vi trenger for å tette gapet tilstrekkelig fort.
Marko Valsamidis
Prosjektet, som etter hvert ble utvidet til også å favne andre bydeler i Oslo, viste at det er stor it-interesse og -motivasjon blant Nav-registrerte unge, der mange ga klart uttrykk for at de kunne tenke seg et program der resultatet var jobb som utviklere.
Videre var ønsket å løfte kompetansen til et slikt nivå at disse ungdommene kunne komme inn i it-jobb. Det ble derfor tildelt midler fra Oslo byråd til å kjøpe inn dette fra en ekstern leverandør, og det var her initiativet ble løftet inn i Experis Academy. Det ble utstedt et offentlig anbud til flere tilbydere, og til slutt gikk Experis Academy av med seieren.
– Næringslivet må tenke nytt
Experis Academy-lederen forklarer at i møtet med økt rekrutteringsbehov og manglende kompetanse, bør bedriftene rette fokuset innover, og bli bedre på å gi tilbud om opplæring, ikke bare til nye kandidater som rekrutteres til et opplæringsprogram, men også til eksisterende ansatte.
– Det mangler omkring 25 000 it-ressurser i Norge i dag, og det utdannes rundt 3000 i året. Så det vi ser er at behovet ikke bare vil bestå, det vil nær sagt dobles de neste fem årene, sier han.
Valsamidis understreker at vi ikke rekker å fylle det økende behovet for it-kompetanse raskt nok, hvis markedet skal fortsette å tenke på utdanning og rekruttering på samme måte som før.
– Måten vi tidligere har prøvd å fylle dette gapet på er å utdanne folk i den tradisjonelle skolen, som tar mellom 3 og 5 år. Det er en for kortsiktig løsning, og det går ikke lenger: Vi klarer ikke bygge den type opplæring vi trenger for å tette gapet tilstrekkelig fort.