Sterk vekst i legekonsultasjoner på mobil
Den norske helsetech-startupen Eyr har hatt kraftig vekst i legekonsultasjoner på mobil.
Pandemien fikk digitale helsetjenester til å skyte fart. Og trenden ser ut til å fortsette, ifølge den norske helse-startupen Eyr.
I januar 2021 hadde selskapet 3423 legekonsultasjoner via mobil. Til sammenligning var det 5639 personer med behov for legehjelp i juli. Selskapet har siden januar hatt en vekst i månedlig omsetning på 87 prosent. I løpet av siste halvår har nær 1 million nye kunder fått tilgang til Eyr, svært mange av disse i Danmark.
– Gjennom pandemiens første år skjøt flere av våre tjenester virkelig fart, som legekonsultasjoner hjemmefra. Andre tjenester, som reisevaksiner og legeerklæringer til skoleungdom, bremset derimot opp som følge av regjeringens tiltak. I sommer har vi merket at folk er mer tilbake til normalen; de reiser mer, samtidig som den generelle etterspørselen etter digitale helsetjenester har økt, sier CEO Camilla Kluge Foss i Eyr i en melding fra selskapet.
Sommerboost
Eyr lanserte i mars psykolog på mobil og ser en oppadgående trend på at brukerne blir stadig mer vant til å bruke digitale helsetjenester og digitale verktøy.
– Å få hjelp av lege eller psykolog via skjerm blir bare mer og mer vanlig. Vi tilbyr et lavterskel tilbud både på lege og psykologsiden, og vi bidrar til å øke kapasiteten i helsevesenet, sier Kluge Foss.
Bare i juli har Eyr hatt mer enn 10.000 nye nedlastinger av nye brukere og totalt har selskapet nådd rundt 225.000 brukere i Norge og Danmark.
Før sommeren lanserte helseselskapet en ny tjeneste som ga en voldsomt boost. Den gjorde det mulig for folk i utlandet å få registrert sin koronavaksine gjennom Eyr-appen slik at de fikk utstedt koronapass før de kom inn til Norge.
Denne løsningen skal ha gitt en økning i direkte betalende kunder.
For å sikre fremtidig vekst og skalering vil selskapet fremover satse på utvikling av andre, komplementære digitale helsetjenester, i tillegg til å selge software som en SaaS-løsning.